Abstract:
امروزه مدیریت دانشگاهی به فعالیتی پویا مبدل شده، چنانچه مدیران بخواهند راهبردها و اهداف مناسبی اتخاذ کنند، باید به برنامهریزی استراتژیک اقدام کرده.لذا در ابتدا، نیازمند آگاهی و شناخت وضعیت حاضرخود هستند. هدف از این مطالعه، شناخت حوزه پژوهش دانشگاه آزاداسلامی از طریق تحلیل درونی و بیرونی است. در این پژوهش از روش آمیخته کمی- کیفی استفاده شد. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان پژوهش، دانشجویان و استادان عضو باشگاه پژوهشگران جوان استانهای تهران و البرز بودند که 370 نفر نمونه به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته شامل74 گویه در چهار حوزه SWOT میباشد. براساس ضریب آلفای کرانباخ پایایی پرسشنامه 98/0 برآورد شد و روایی محتوایی براساس نظرات اساتید و متخصصین دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و تحلیل SWOT استفاده شد. با توجه به نتایج حاصل از تشکیل ماتریس عوامل داخلی، خارجی و امتیاز کسب شدهIFE=2/60) ،،(EFE=2/59 ، استراتژی حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه تهاجمی(SO) قرار گرفت. بدین معنی که قوتهای پیش روی حوزه پژوهش بر ضعفهای آن غلبه دارد. بنابراین حوزه پژوهش دانشگاه آزاد میتواند زمینه توسعه فعالیتهای مطلوب پژوهشی را فراهم آورد.
Today, university management has become a dynamic activity, and if managers want to adopt appropriate strategies and goals, they need to plan for strategic planning. At first, they need to be aware of their status. The purpose of this study is to identify the field of research of Islamic Azad University through internal and external analysis. In this research, a quantitative-qualitative method was used. The research community of all directors and vice-chancellor of research, students and professors was a member of the Young Researchers Club of Tehran and Alborz Provinces and 370 respondents were selected by stratified random. The tool used was semi-structured interview and a researcher-made questionnaire containing 74 items in four areas of SWOT. Based on Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the questionnaire was estimated to be 0.98 and Content validity was confirmed by the views of academicians and professors. For Data analyze, were used descriptive statistics and SWOT analysis. The findings showed that the strengths of the university's research are better than the weaknesses and opportunities are better than threats, have more privileges. According to the results of the formation of internal and external factor matrices (IFE = 2.60, EFE = 2. 59), the research strategy of the Islamic Azad University in the offensive region (SO), which means that the strengths The domain of research overcomes its weaknesses, therefore, the field of research of Azad University can provide the basis for the development of the desired research activities.
Machine summary:
تدوین استراتژی توسعه حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از روش SWOT،SPACE و QSPM(مطالعه واحدهای استان تهران و البرز) فرهاد حمزه پور ١، بهرام رنجبران ٢*، سعید فتحی ٣، آذرنوش انصاری 4 تاریخ دریافت : ٩٧/٥/٢٧ صص ١٢٦-٩٣ تاریخ پذیرش : ٩٨/٦/٢٥ چکیده امروزه مدیریت دانشگاهی به فعالیتی پویا مبدل شده ، چنانچه مدیران بخواهند راهبردها و اهداف مناسبی اتخاذ کنند، باید به برنامه ریزی استراتژیک اقدام کرده .
با این کار جهت گیریهای آینده مشخص می شود، اولویت ها تعیین می گردد، تصمیم گیری های اساسی با توجه به تمامی سـطوح و کنش هــا انجام می گیرد، عملکرد سازمانی بهبود مییابد و با توجه به اوضاع و احوال به سرعت در حال تغییر، به شیوه کار ساز برخورد می شود(٢٠٠٢,Bryson) به این ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان سازمانی با قدمت بیش از ٣٠ سال در چارچوب اهداف مندرج در نقشه جامع علمی و دیگر اسناد بالادستی آموزش عالی کشور در راستای تحقق سیاست های مبتنی بر اصل توسعه دانش ، ارزیابی مستمر، تعالی و ارتقای کیفیت پایدار، نهادینه کردن فرهنگ همراه با اقتصاد آموزش ، توجه به سرمایه اجتماعی در دانشگاه ، همگام سازی پذیرش با نیازهای جامعه ، بازار کار و توسعه علمی کشور، افزایش سهم دانشگاه در تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی از طریق تجاریسازی تحقیقات و توسعه شرکت های دانش بنیان و ...
بر این اساس ، مطالعه حاضر تلاش میکند تا نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی (واحدهای استان تهران و البرز) را از طریق ترکیب بررسی و گروه بحث که در این پژوهش خبرگان محسوب میشوند با استفاده از مدل SWOT و ماتریس های SPACE و QSPM تحلیل و مستندسازی کرده و به احصای استراتژی های اولویت دار و انتخاب استراتژی بهینه بپردازد.
یافته های حاصل از روش تحلیل SWOT با استفاده از ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE) نشان داد، استراتژی حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه تهاجمی(SO) قرار دارد.