Abstract:
روستای زیارت در بخش کوهستانی جنوب گرگان در استان گلستان واقع شده است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی نقش دانش بومی در توسعه پایدار در ساخت خانه های این روستا به صورت کیفی و به روش تحلیل محتوی انجام شد. 18مصاحبه با ده مطلع و سه استادکار نجار بومی انجام و سپس مصاحبه ها بصورت دست نویس پیاده شد و با روش کیفی گراندهیم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. فرآیند سیستماتیک تجزیه و تحلیل با کدگذاری آغاز گردید و اطلاعات از داده های متنی فراتر رفت و از طریق آن مضامین و مفاهیم پنهان از درون محتوی داده ها نمایان شد و 622 کد سطح اول بدست آمد. پس از ادغام کدهای مشابه، فرآیند ایجاد زیر طبقات بر پایه مشابهت مفهومی موجب پدیدار شدن شانزده زیر طبقه شد. فرآیند ادغام و تقلیل داده ها در نهایت به پنج طبقه اصلی فن چوب شناسی، مهارت خانه سازی، تعاملات اجتماعی-فرهنگی، بهره وری اقتصادی و انتقال تجارب منجر شد. طبقه فن چوب شناسی دارای سه زیر طبقه گونه ها و مکانهای مناسب چوب، روشهای تهیه چوب و نحوه انتقال چوب بود. طیقه مهارت خانه سازی شامل چهار زیر طبقه چینش طبقه همکف، ساخت طبقه اول، روش اجرای بام و ابزارها و وسایل بود. طبقه تعاملات اجتماعی فرهنگی دارای چهار زیرطبقه همیاری و مشارکت، نقش فرهنگ در انسجام اجتماعی، استقلال و خودکفایی و بهبود کیفیت زندگی ونیز طبقه بهرهوری اقتصادی دارای زیرطبقات کاهش هزینه ساخت، توانمندسازی و اشتغال، تاثیر اقتصاد بر کالبد خانه، ونهایتا طبقه انتقال تجارب دارای زیر طبقات اشتیاق یادگیری و رابطه استاد- شاگردی بود. در انتها میتوان نتیجه گرفت اجرای طرح های توسعه در این روستا باید به گونهای باشد که خانههای این روستا با مصالح بومی همچون چوب با بکارگیری دانش بومی توام با شناخت ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و طی مشارکت جوامع محلی برنامه ریزی و اجرا گردد.
Ziarat Village is located in the southern part of Gorgan in Golestan province. The objective of this content analysis study was identifying the role of indigenous knowledge in sustain development in the construction of this village. Interviews performed with ten informants and three native skilled carpenters, 18 times interview was performed. Interviews were handwritten and systematic process of, coding, sub-them, and them was done and analysed by lundman&Graneheim method.In coding process, 622 first level codes were obtained and after integrating the same code, beyond the textual data through that, hidden themes and concepts appeared from the inside of the data content sixteen sub-them were resulted. Finally the five them of wood knowledge technique,House building skills,socio-cultural interactions,economic efficiency and experiences transferring was obtained.Wood knowledge technique them had three sub-them that include:Suitable species and places of wood,wood procurement methods and wood handling.House building Skills them had four sub-them that include Ground floor arrangement, Construction of the first floor,roof run method and tools and appliances. Socio cultural interaction them, had four sub-them;partnership and cooperation,role of culture and social cohesion,autonomy and self-sufficiency,and improving the quality of life,and economic efficiency them had three sub-them such, construction costs reduction,empowerment and employment,the impact of the economy on the body of the house,finally experience’s transferring them had two sub-them;passion for learning and the relationship between teacher and student.As a result for the sustain development of Ziarat,Developmental plans in building houses of this village should be design by utilizing indigenous knowledge and recognizing culture,social,economic features through local community’s participation.