Abstract:
زمینه و هدف: سازمانها برای بقا و موفقیت در محیطی بیثبات و آشفته» نیازمند استراتژیهایی قابل اطمینان و استوار هستند.
موّلفان زیادی بر این باورند که دانش, مهمترین ورودی فرایند تدوین» اجرا و ارزیابی استراتژی است. به این ترتیب دانستن چگونگی
گردآوری» تحلیل و پردازش دانش مورد نیاز» اهمیت یافته است. هدف این مقاله طراحی مدل فرایندی هوش استراتژیک و اصول
اخلاقی در سطح تحلیل سازمانی است.
مواد و روشها: دادههای متنی این تحقیق به زبانهای انگلیسی و فارسی و از طریق پایگاه دادههای ای.بی.اس.سی.او (EBSCO).
گوگل محقق (Google Scholar) و ایران داک گردآوری شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادند که فرایند هوش استراتژیک از نظر خبرگان صنعت بانکداری دولتی از هشت مرحله تشکیل شده
است. دو مرحله «تعیین نیاز» و «برنامهریزی و سازماندهی»» پیشرانهای فرایند هستند که از طریق مرحله «گردآوری اطلاعات» منجر
به شروع مراحل وابسته به شرح ذیل میشوند: «تصفیه و انبارش اطلاعات مفید»» «تحلیل اطلاعات». «تولید هوش»» «توزیع هوش و
اصول اخلاقی» و «کاربرد هوش و بازخورگیری».
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق بینشی را برای پیادهسازی فرایند هوش استراتژیک در سازمانها و ارزیابی اثربخشی آن» فراهم میکند.
به دلیل این که الگوهای تصمیمگیری از نظامهای ارزشی پیروی میکنند. این نظامهای ارزشی» به تصمیمات مختلف. رتبههای متفاوتی
میدهند و هنگامی که یک فرد.ء یا سازمان اجتماعی با چند تصمیم به طور همزمان مواجه باشد. با مراجعه به نظام ارزشی حاکم»
تصمیماتی را انتخاب میکند که در مجموعء رتبه بیشتری در نظام ارزشی پذیرفتهشده کسب کند و آنهاء تصمیماتی هستند که
مطلوبیت آن فرد و یا نظام اجتماعی را تامین مینمایند. بنابراین صرف بررسی خط مشیهاء طرحها و برنامههای عملیاتی (سطوح
راهبردی) در ارزیابی راهبردی محیطی, به لحاظ تطابقپذیری آنها با معیارهای محیط زیستی کفایت نمیکند. زیرا ممکن است در
مرحلهای که باید در مورد ضرورت «تدوین» طرح و اجرای آن تصمیمگیری شود. تصمیمات غیر قابل برگشتی گرفته شود که اصلاح
آنها مستلزم هزینههای بسیار میباشد.
Background and Aim: Organizations need reliable and robust strategies to survive and thrive in an unstable
environment. Many authors believe that knowledge is the most important input to the process of strategy
formulation, implementation and evaluation. As such, it is important to know how to collect, analyze and
process the knowledge required. The purpose of this paper is to design a strategic intelligence process model
at the organizational analysis level.
Materials and Methods: The textual data of this study were collected in English and Persian through the
databases of EBSCO, Google Scholar and Iran Doc.
Findings: The findings of the study showed that the process of strategic intelligence for the experts in the
state banking industry consists of eight stages. The two stages of "need determination" and "planning and
organization" are process drivers, which through the "information gathering" phase lead to the following
steps: "Purifying and storing useful information", "information analysis", "production Intelligence",
"Distributing Intelligence and Ethics" and "Using Intelligence and Feedback".
Conclusion: The results of this study provide insights into the implementation of the strategic intelligence
process in organizations and evaluate its effectiveness. Because decision-making patterns follow value
systems, these value systems give different ratings to different decisions and when referring to the system
when a person, or social organization, faces multiple decisions at the same time. Governing value selects
decisions that, overall, gain a higher rank in the accepted value system and those are decisions that ensure the
utility of the individual or the social system. Therefore, mere review of policies, plans and operational plans
(strategic levels) in strategic environmental assessment will not suffice in terms of their compliance with
environmental criteria, as they may at some stage need to "formulate" the plan and its implementation is
made; irreversible decisions are made that require a lot of costs to reform.