Abstract:
زمینه و هدف: خلود دوزخیان به معنی ماندگاری ابدی در دوزخ میباشد که از دیرباز مورد بحث مفسران و دینپژوهان بوده است. در پژوهش حاضر به نقد خلود دوزخیان بر اساس مبانی حکمت متعالیه و آیات قرآن، پرداخته خواهد شد.
مواد و روشها: مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام میگردد.
یافتهها: نباید چنین پنداشت که هیاتهای پست و شقاوتمندانه، راسخ در نفس گردد و در نتیجه آن نوع مجرد جدیدی در انسان به وجود میآید که همواره وجود خواهد داشت و مجرد مزبور است که به صورت ابدی در عذاب خواهد بود.
نتیجهگیری: به عبارتی، علیرغم اینکه خلود در عذاب یا به تعبیری جاودانگی عذاب یکی از مسلمات اعتقادی است که اساسا با اصول اخلاقی منافاتی ندارد، اما در عین حال باید توجه داشت که اگر اخلاق رذیله و حالات زشت صورت، در نفس راه نیابد و ملائم ذات آن نباشد، یعنی نفس از نفوس سعید بوده و بالعرض حالات و هیاتهای شقاوتمندانهای به خود گرفته است، مانند نفوس مومنان گنهکار، چنین نفسی، بالاخره آن صورت را رها میکند و آن حالات از او زایل میگردد، زیرا حالات مزبور در واقع یک حالت قسری و غیر طبیعی است.
discussed by commentators and religious scholars. In the present study, the constantly of torment of the infernals will be criticized based on the principles of the Hekmate Motealiye and from the Perspective of the Holy Quran. Materials and Methods: In this article, a library study is performed using descriptive-analytical method. Findings: It should not be assumed that low and cruel delegations are hard on the soul, and as a result, a new kind of singleness arises in human beings who will always exist, and that singleness will be tormented forever. Conclusion: Despite the fact that eternity in torment, or in other words, the immortality of torment, is one of the certainties in believes which is not essentially inconsistent with moral principles; but at the same time, it should be noted that if vile morals and ugly facial expressions do not enter the soul and not to be associated with its essence, that is, the soul is inherently pure and on a temporary basis, it has taken on ugliness and cruelty like the sinful believers, Such a spirit finally abandons that face and those states disappear from it; Because these status are in fact partial and unnatural.