Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة چندبعدی اشتیاق دانشجویان بوده است. جامعة آماری پژوهش را همة دانشجویان 18 تا 30 سالة دانشگاه رازی در نیمسال اول سال تحصیلی 1395-96 تشکیل دادند. نمونة پژوهش 230 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامة چندبعدی اشتیاق دانشجویان، خودکارآمدی، مقیاس خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی و مقیاس اهمالکاری تحصیلی (برای بررسی روایی همزمان) پاسخ دادند. پایایی از طریق محاسبة ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد پرسشنامه از شش عامل اشباعشده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. بین اشتیاق دانشجویان با خودکارآمدی هیجانی، اجتماعی، تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی رابطة مثبت و معناداری به دست آمد. همچنین، بین اشتیاق دانشجویان و اهمالکاری تحصیلی رابطة منفی برقرار است. در تحلیل عاملی تأییدی 48 گویه تأیید شد. نسخة فارسی پرسشنامة چندبعدی اشتیاق دانشجویان در جامعة دانشجویان، خصوصیات روانسنجیِ قابلقبولی دارد و میتوان آن را بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی بهکار گرفت. پژوهش حاضر شواهد نویدبخشی را دربارة قابلیت کاربرد نسخة فارسی پرسشنامة چندبعدی اشتیاق دانشجویان در جمعیت دانشجویی فراهم کرده است.
The aim of this study was to investigate the factor structure and psychometric characteristics of the multidimensional questionnaire of Student engagement. The statistical population of this study consists of all students aged 18 to 30 of Razi University in the first semester of the academic year 1395-1396. The study sample consisted of 230 students who were selected by stratified random sampling method and answered the multidimensional questionnaire of academic enthusiasm, self-efficacy, self-regulatory scale and academic performance and academic procrastination scale (for Concurrent Validity). Reliability was assessed by calculating Cronbach's alpha coefficient. Factor analysis and Pearson correlation were used to analyze the data using. The results of factor analysis showed that the questionnaire consists of six saturated factors and appropriate fitness indicators. There was a positive and significant relationship between Student engagement and emotional, social, academic self-efficacy and academic self-regulation. There is also a negative relationship between Student engagement and academic procrastination. In the confirmatory factor analysis, 48 items were confirmed. The Persian version of the Student engagement scale in the student community has acceptable psychometric properties and can be used as a valid tool in psychological researches. This study provides promising evidence for the applicability of the Persian version of the Student engagement scale in the student population.