Abstract:
شهرستانی از جمله مفسرین بنام اهل سنت میباشد است که در تفسیر خود از روایات اهلبیت بهویژه امام صادق علیهالسلام استفاده نموده است وی مدعی است که در بخشهایی "الاسرار" را از اهلبیت علیهم السلام گرفته است هدف مقاله پیشرو تحلیل میزان خوانش این بحثها یا روایات اهلبیت علیهم السلام به ویژه امام صادق علیه السلام است. مقاله حاضر به روش توصیفی - تحلیلی با تتبع در تفسیر «مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار» شهرستانی به بررسی مباحثی از علوم قرآنی در تفسیر وی میپردازد که هر یک از این مباحث به عنوان یک علم در علوم قرآنی مطرح هستند. از جمله: نزول قرآن، عام و خاص، محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ. در بسیاری از موارد سخن شهرستانی در بحث الاسرار متاثر از اهلبیت به ویژه امام صادق علیه السلام میباشد این هم خوانش گاهی صریح و به نحو کامل است و در پارهایی موارد مشابهت ضمنی و در برخی موارد جزئی است.
Shahrastani is one of the commentators called Sunnis who has used Ahl al-Bayt narrations in his interpretation, especially Imam Sadeq al-Islam. He claims to have taken al-Asrar parts from Ahl al-Bayt al-Salam. The analysis of the amount of reading of these discussions or narrations of Ahl al-'Ilibiyyah, especially Imam Sadiq (as). The present article is a descriptive-analytical one with an overview on the interpretation of Mafatih al-Sarar and Masabih al-Barar al-Shahrastانیnانی's discussion of Quranic sciences in his interpretation, each of which is a science in Quranic sciences. Including: Revelation of the Qur'an, general and specific, firm and similar, abrogated and outdated. In many cases, al-Esrar's discussion of al-Asrar is influenced by Ahlibit, especially Imam Sadiq (as). Shahrastani is one of the commentators called Sunnis who has used Ahl al-Bayt narrations in his interpretation, especially Imam Sadeq al-Islam. He claims to have taken al-Asrar parts from Ahl al-Bayt al-Salam. The analysis of the amount of reading of these discussions or narrations of Ahl al-'Ilibiyyah, especially Imam Sadiq (as).