Abstract:
آمارها نشان میدهد که صادرات محصولات با فناوری بالا تاثیرات انکارناپذیری بر رشد اقتصادی در کشورها داشته است. بدون شک در کشورهایی مثل ایران که اقتصاد به شدت به موضوع صادرات نفت وابسته است، برای رشد اقتصادی در دراز مدت باید به موضوع تولید و صادرات محصولات با فناوری بالا بیشتر پرداخته شود. هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل بسط دهنده مبادلات بین المللی صنایع مبتنی بر تکنولوژی نانو بوده است. در این راستا با بررسی مقالات و تحقیقات پیشین و با استفاده از تحلیل تم اقدام به شناسایی معیارها و زیرمعیارهای مربوطه شد به طوری که با بررسیهای انجام گرفته معیارها در سه بخش اقتصادی، فرهنگی و مشتریان شناسایی شدند، بدین جهت اقدام به تبیین ماتریس مقایسات زوجی و توزیع پرسشنامه متناسب با آن در بین نمونه آماری شامل 25 نفر از کلیه کارشناسان ارشد مجتمع نانو تکنولوژی ایران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده شد. هم چنین روایی سازهای به منظور تایید مدل و از روایی محتوایی به منظور تایید پرسشنامه استفاده شد که پرسشنامه مورد تایید خبرگان قرار گرفته است. به منظور بررسی وزن و اولویت متغیرها از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بر مبنای تکنیک AHP استفاده شد. یافتهها حاکی از از اولویت کنترل و کاهش هزینهها، استراتژی بازرگانی شرکت و موسسات و مقررات صادرات و واردات در بخش اقتصادی، در بخش مشتریان نشان از اولویت نیازها، سطح زندگی و الگوهای مصرفی جامعه، نگرش مصرف کنندگان و الگوهای مصرف و در بخش فرهنگی پاسخگویی به تقاضای مشتریان، تبلیغات، آگاهی مشتریان نسبت به تکنولوژیهای به روز و افزایش تعداد مشتریان به ترتیب مهمترین معیارها شناسایی شدند، همچنین در رتبه بندی عوامل نیز به ترتیب مشتریان با 62/0، فرهنگی با 26/0 و اقتصادی با 13/0 قرار گرفتند.
Statistics sign that export products with technology top Effects undeniable on economic growth at the countries
Have Is. without doubt at countries like Iran That Economy to Intensity to Issue Export oil dependent Is, to
growth Economic at Long The term must to Issue Production and Export Products with Technology Top More
paid. The main purpose of this research is identification and Priority the Category Factors Expansion The donor
Exchanges among International Industry based on Technology Nano On the Basis Technique Hierarchical
analysis process has been conducted. In this regard, by reviewing the articles and previous researches, using the
theme analysis, we have identified the relevant criteria and sub-criteria so that the criteria were evaluated in three
dimensions: economic, cultural and customers, For this purpose, we aimed to explain the paired comparison
matrix and distribution of a suitable questionnaire among the statistical sample including 25 kidneys experts
Senior Integrated Nano Technology Iran was simplified by random sampling method, the calculations performed
indicate the priority of control and Decrease cost , Strategy commerce company and Institutions and regulations
Export And Import in economic dimension, in the dimension of customers showing the priority needs, life level
and patterns consumable Society, attitude consumption and patterns consuming and in the cultural dimension of
accountability To request customers, advertising, awareness customers ratio to Technology By Increasing
number customers were identified in the order of the most important criteria, and also in the rating of
dimensions, respectively, customers escaped with 0. 62 , cultural with 0. 26 and economic with
Machine summary:
در این راستا با بررسی مقالات و تحقیقات پیشین و با استفاده از تحلیل تم اقدام به شناسایی معیارها و زیرمعیارهای مربوطه شد به طوری که با بررسی های انجام گرفته معیارها در سه بخش اقتصادی، فرهنگی و مشتریان شناسایی شدند، بدین جهت اقدام به تبیین ماتریس مقایسات زوجی و توزیع پرسشنامه متناسب با آن در بین نمونه آماری شامل 25 نفر از کلیه کارشناسان ارشد مجتمع نانو تکنولوژی ایران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده شد.
یافته ها حاکی از از اولویت کنترل و کاهش هزینه ها، استراتژی بازرگانی شرکت و مؤسسات و مقررات صادرات و واردات در بخش اقتصادی، در بخش مشتریان نشان از اولویت نیازها، سطح زندگی و الگوهای مصرفی جامعه، نگرش مصرف کنندگان و الگوهای مصرف و در بخش فرهنگی پاسخگویی به تقاضای مشتریان، تبلیغات، آگاهی مشتریان نسبت به تکنولوژی های به روز و افزایش تعداد مشتریان به ترتیب مهمترین معیارها شناسایی شدند، همچنین در رتبه بندی عوامل نیز به ترتیب مشتریان با 62/0، فرهنگی با 26/0 و اقتصادی با 13/0 قرار گرفتند.
در این تحقیق به منظور بررسی وزن و اولویت متغیرها از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی بر مبنای تکنیک AHP استفاده شده است یافته های تحقیق آزمون فرضیه ها در این قسمت به بررسی سازهی کلی تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی به منظور تایید عوامل تحقیق پرداخته شده است، که در شکل 2- سازهی تحقیق نشان داده شده است: (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل 2-مدل معادلات ساختاری (سازهی تحقیق) در اینجا بر اساس جدول 1- به بررسی و تجزیه و تحلیل مسیر مرتبط با فرضیات پرداخته شده است: نتایج شاخص اول نشانگر تایید تاثیر بخش اقتصادی بر بسط مبادلات بین المللی صنایع مبتنی بر تکنولوژی نانو میباشد که در آن ضریب تاثیر برابر با 59/0 که نشان از تاثیر قوی در این بخش میباشد و همچنین با توجه به آماره ی تی استیودنت که برابر 589/2 و سطح معنی داری برابر با 000/0 میباشد که نشان از تایید این فرضیه دارد.