Abstract:
در این مقاله ما به بررسی کابالا و ویژگیهای مذهب آن میپردازیم. کابالا یا قبالا به معنای دریافت کردن است. عرفان یهودی
است که به طور سینه به سینه نقل شده است و کابالیستها مدعی هستند که کابالا توسط خدا به حضرت آدمء نوحء ابراهیم و
حضرت موسی ارائه شده است. تفسیری بر تورات میباشد و سنت شفاهی پهود است. کابالا به سه شیوه در بین پهودیان
منتقلشده است. ۱. به صورت شفاهی یا سینه به سینه. ۲. از طریق نوشتههای علما که به آنها سفیر گفته میشود. ۳. از
طریق خدا به قلب علما یهود (وحی). کابالا در قرون وسطی توسعه بسیار یافت و مکاتب مرکاباء حسیدیسم، کابالای لوریانیک و
زوهر در آن موّئر بوده است. که در این بین از همه بیشتر کتاب زوهر در آن تاثیر داشته است. اوج شروع فکری کابالا به قرون
وسطی باز میگردد. کابالا دارای سی و دو شیوه میباشد. که ده شیوه آن مربوط به سفیروت و مابقی آن مربوط به بیست و دو
حرف الفبای عبری است. ویژگیهای مذهبی کابالا بر این سی و دو شیوه بنا نهاده شده است که به تفسیر تاریخ جهان و رفع
نواقص آن میپردازد. با توجه به اینکه کابالا ریشه در تفکر انسانی برگرفته از سنت و عرفان یهود داشته ولی خلاف تورات و
تلمود برای خدا وجهی دوگانه و جنسیت قائل میشود نمیتوان کابالا را مذهبی آلهی نامید.
Abstract
In this article, we examine Kabbalah and its religious features. Kabbalah or qabalah means to receive. Mysticism
is Jewish, which has been quoted from heart to heart, and Kabbalists claim that Kabbalah was offered by God to
Adam, Noah, Abraham, and Moses. It is an interpretation of the Torah and is an oral Jewish tradition. Kabbalah
has been transmitted to the Jews in three ways. 1. Orally or one person to another. 2. Through the writings of
scholars who are called ambassadors. 3. By God’s revelation to the hearts of Jewish scholars (Bat Qol).
Kabbalah was highly developed during the Middle Ages and was influenced by the schools of Merkabah,
Hasidism, Lurianic Kabbalah and Zohar. The book of Zohar had the most influence on Kabbalah. The peak of
Kabbalah’s intellectual thought started in the Middle Ages. Kabbalah has thirty-two paths. Ten of them are
related to the Sefirot’s and the rest are about the twenty-two letters of the Hebrew letters. Kabbalah has thirtytwo
paths. Ten of them are related to the Sefirot’s and the rest are about the twenty-two letters of the Hebrew
letters. Kabbalah’s religious attributes are based on these thirty-two ways that interprets the world’s history and
fixes its shortcomings. Although rooted in human thoughts derived from Jewish tradition and mysticism,
however, contrary to the Torah and the Talmud, in Kabbalah God has a dual and gender aspect, therefore,
Kabbalah cannot be called a divine religion.
Machine summary:
واژههاي كليدي: کابالا، یهود، عرفان، حسیدیسم، زوهر، سفیروت مقدمه واژه قبالا یا کابالا از ریشه عبری (قبل) به معنای «قبول کردن» یا «پذیرفتن» مشتق شده است و از آن به عنوان سنت اصلی عرفان یهود بعد از قرن دوازدهم یاد می شود (كاوياني، 1384: 23؛ شریعتمداری، 1389: 106).
به کار بردن عنوان «قبالا» توسط اندیشمندان این حوزه عمدتا به دو گونه است: عدهای کل سنت عرفانی یهود از ابتدا تاکنون را قبالا یا کابالا میگویند که تقریبا معادل همان عرفان و تصوف در سایر ادیان است و حتی مرکابا و حسیدیسم را نیز مراحلی ابتدائی و انتهائی آن به حساب میآوردند.
تاریخچه کابالا بعد از قرون اولیه میلادی در واقع به مرور عقیدهای در فلسفه و کلام یهود پدیدار شد که معتقد به معانی نهان در کتاب عهد عتیق و حقایق مرموز الهی بوده و نوعی از افکار عجیب و خیالاتی غریبه را بوجود آورد و عدهای پدیدار شدند و گفتند که اعداد و حروف، معانی عرفانی مخفی درون خود دارد و در این زمینه کتابهایی نیز نوشتند و در پی کشف و حکمت مرموز و دانش نهان در پس اعداد و حروف کتاب مقدس تورات برآمدند و به خیال خود رازهای پنهانی نیز کشف کردند که پایه استخراج چنین معانی برای آنها اعداد دهگانهی عبری و حروف ابجد و بازی و تبادل آنها با یکدیگر بود.
ASPX Features of Religion Heretic the Kabbalah Fatemeh Motazedian 1, Mohammad Kazem Kaveh Pishghadam2 1 Master of Political Science Student, Faculty of Law and Humanities, Islamic Azad University, Shiraz Branch, Fars, Iran.