Abstract:
هدف این تحقیق مروری نظری بر نقش مسیولیت اجتماعی شرکت (اخلاق فراسازمانی) در پیش بینی سود توسط سرمایه گذاران می باشد که ادبیات موضوع را با بررسی دو دلیل که ممکن است توانایی سرمایه گذاران برای پیش بینی سود آینده را کاهش دهد، بسط می دهد. اولا، با توجه به نظریه های نمایندگی و ذینفعان که انگیزه مدیریت برای انجام فعالیت های مسیولیت اجتماعی شرکت ها را توضیح می دهند، اهداف شرکت ها برای ارایه فعالیت های مسیولیت اجتماعی به طور معمول متنوع می باشد؛ بنابراین مشخص نمودن شاخص های سرمایه گذاران برای پیش بینی میزان بازده مورد نیاز براساس منابع اختصاص یافته به فعالیت های مسیولیت اجتماعی، دشوار است. ثانیا، منابع اختصاص یافته به فعالیت های مسیولیت اجتماعی شرکت ها غیرقابل مشاهده هستند، زیرا هزینه های این فعالیت ها معمولا با فروش، هزینه های عمومی و اداری جمع می شود؛ همچنین اطلاعات کافی برای سرمایه گذاران به منظور اندازه گیری منابع صرف شده در فعالیت های مسیولیت اجتماعی وجود ندارد. با توجه به این که ارایه اطلاعات در رابطه با سودهای پیش بینی شده شرکت، بر تصمیم گیری ذینفعان تاثیرگذار است انتظار می رود شرکت هایی که نسبت به رعایت شاخص های مسیولیت اجتماعی اقدام می کنند، در راستای توجه به پاسخگویی به سهامداران و سایر ذینفعان، در پیش بینی سود دقت لازم و کافی را در جهت حفظ حقوق ذینفعان داشته باشند و جانب داری و قضاوت های شخصی خود را در پیش بینی سود به حداقل برسانند. در نهایت، شدت فعالیت های مسیولیت اجتماعی شرکت، توانایی سرمایه گذاران برای پیش بینی سود آتی را کاهش می دهد و تعیین هزینه های مسیولیت اجتماعی شرکت توسط هزینه های فروش، عمومی و اداری، باعث کاهش توانایی سرمایه گذاران برای پیش بینی سود آتی می شود.
The purpose of this study is to review on the role of corporate social responsibility (Cross-organizational ethics) in earning forecasting by investors؛ that expands the literature by examining two reasons which may reduce the ability of investors to forecasting future earnings. Firstly, according to the agency and stakeholder theory that explain the management's motivation for performing corporate social responsibility activities, corporate goals for providing social responsibility activities are typically diverse. Therefore, it is difficult to identify investors' indices to predict the required returns based on the resources allocated to social responsibility activities. Secondly, resources devoted to corporate social responsibility activities are invisible, because the costs of these activities are usually compounded by sales, public and administrative costs. There is also not enough information for investors to measure resources spent on social responsibility activities. As respects to providing information about the expected earnings of a company has an impact on stakeholder decision-making it is expected that companies that are committed to social responsibility indicators In order to respond to shareholders and other stakeholders, in anticipation of earnings, they have the necessary and sufficient accuracy in order to protect the rights of stakeholders and minimize their bias and personal judgments in predicting profit. Finally, the Intensity of corporate social responsibility activities reduces the ability of investors to predict future earnings and determining the company's corporate social responsibility costs by selling, public and administrative costs reduces the ability of investors to predict future earnings.
Machine summary:
مروری نظری بر نقش مسئولیت اجتماعی شرکت (اخلاق فراسازمانی)در پیشبینی سود توسط سرمایهگذاران دکتر محمدرضا پورعلی © دانشیار حسابداری، گروه حسابداري، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی علی اکبر رجبی دکتری حسابداری و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی (تاریخ دریافت: 11 تیر ۱۳۹7؛ تاریخ پذیرش: 1 آبان 1397) هدف این تحقیق مروری نظری بر نقش مسئولیت اجتماعی شرکت (اخلاق فراسازمانی) در پیشبینی سود توسط سرمایهگذاران میباشد که ادبیات موضوع را با بررسی دو دلیل که ممکن است توانایی سرمایهگذاران برای پیشبینی سود آینده را کاهش دهد، بسط میدهد.
اولاً، با توجه به نظریههای نمایندگی و ذینفعان که انگیزه مدیریت برای انجام فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتها را توضیح میدهند، اهداف شرکتها برای ارائه فعالیتهای مسئولیت اجتماعی بهطور معمول متنوع میباشد؛ بنابراین مشخص نمودن شاخصهای سرمایهگذاران برای پیشبینی میزان بازده مورد نیاز براساس منابع اختصاص یافته به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی، دشوار است.
همانطور که در مطالعه تجربی هونگ و کوستوتسکای (2012) نشان داده شده است، مدیران بانکهای اعتباردهنده تمایل دارند که در شرکتهایی با فعالیت مسئولیت اجتماعی سرمایهگذاری کنند؛ شرکت نیز با افشای داوطلبانه فعالیتهای مسئولیت اجتماعی، اطلاعات اضافی را برای کاهش هزینه سرمایه خود ارائه میدهد [28] و [21] و خطاهای تحلیلگران پیشبینی میشود [20].
جمعآوری هزینههای مسئولیت اجتماعی شرکت توسط هزینههای فروش، عمومی و اداری یکی از دلایل کاهش عملکرد سرمایهگذاران در پیشبینی سود آتی در این مطالعه است.
این همبستگی بین بازده سهام فعلی و سود آتی گزارش شده توسط شرکتهایی است که میزان بالاتری از هزینههای مسئولیت اجتماعی را با هزینههای فروش، عمومی و اداری گزارش میکنند.
در این تحقیق دو فرضیه مورد آزمون قرار گرفته است: شدت فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت، توانایی سرمایهگذاران برای پیشبینی سود آتی را کاهش میدهد.
تعیین هزینه مسئولیت اجتماعی شرکت توسط هزینههای فروش، عمومی و اداری، باعث کاهش توانایی سرمایهگذاران برای پیشبینی سود آتی میشود.