Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودشکوفایی دانش آموزان پایه یازدهم دبیرستان در منطقه انزل شهرستان ارومیه بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده و به شیوه همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان پایه یازدهم ناحیه 2 آموزش و پرورش منطقه انزل ارومیه است. تحلیلهای آماری مورد استفاده در این تحقیق، آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد، درصد تراکمی، نمودارها، ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن) است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که رابطه معنیداری بین سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودشکوفایی دانش آموزان وجود دارد. نتایج نشان داد که ارتباط معنیداری بین مدیریت رفتار، مدیریت آموزش و مدیریت افراد با خودشکوفایی وجود دارد. همچنین رابطه معناداری بین رشته تحصیلی معلمان و مسئله محور بودن دانش آموزان و مدیریت کلاس درس معلمان با سلامت روان دانش آموزان وجود دارد.
The aim of the present study was to investigate the relationship between teacher classroom management style
and self-actualization of 11th grade high school students in Anzal region of Urmia city. The present study is
descriptive and correlational. The statistical population of this study includes all teachers and students of the 11th
grade of District 2 of Anzal Education District of Urmia region.) Is. The results of this study show that there is a
significant relationship between teachers 'classroom management style and students' self-actualization. The
results showed that there was a significant relationship between behavior management, education management
and self-fulfillment management. There is also a significant relationship between teachers' field of study and
students' problem-oriented and teacher classroom management with students' mental health.
Machine summary:
با توجه به جدول 1 چون ضريب همبستگي محاسبه شده پيرسون 534/0=r در سطح اطمينان 95 درصد (آلفاي5%) و درجه آزادي 62=2-64=df=n-2 از ضريب همبستگي جدول بحراني 232/0=r بزرگتر است، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه تحقيق تاييد مي شود و نتيجه مي گيريم كه بين سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودشکوفایی دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد.
با توجه به جدول 2 چون ضريب همبستگي محاسبه شده پيرسون 485/0=r در سطح اطمينان 95 درصد (آلفاي5%) و درجه آزادي 62=2-64=df=n-2 از ضريب همبستگي جدول بحراني 232/0=r بزرگتر است، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه تحقيق تاييد مي شود و نتيجه مي گيريم كه بين مدیریت رفتار كلاسي معلمان و خودشکوفایی دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد.
با توجه به جدول 4 چون ضريب همبستگي محاسبه شده پيرسون 458/0=r در سطح اطمينان 95 درصد (آلفاي5%) و درجه آزادي 62=2-64=df=n-2 از ضريب همبستگي جدول بحراني 232/0=r بزرگتر است، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه تحقيق تاييد مي شود و نتيجه مي گيريم كه بين ميزان مديريت افراد (دانش آموزان) در کلاس درس توسط معلمان و خودشکوفایی دانش آموزان رابطه معنیداری وجود دارد.
4- Bachelor of Educational Sciences, Farhangian Shahid Rajaei University of Urmia Abstract The aim of the present study was to investigate the relationship between teacher classroom management style and self-actualization of 11th grade high school students in Anzal region of Urmia city.
) Is. The results of this study show that there is a significant relationship between teachers 'classroom management style and students' self-actualization.