Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی (PCQ، لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) در بین گروهی از معلمان زن و مرد انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 381 معلم (158 مرد و 223 زن) به پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی و سیاهۀ هیجان معلم (چن، 2016) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی و به منظور آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایۀ روانشناختی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایۀ نرمافزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی شامل خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی، پس از ایجاد کواریانس بین باقیماندههای خطا برای برخی زوج مادهها، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی را در معلمان زن و مرد نشان داد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی به ترتیب برابر با 87/ 0، 83/ 0، 0/86و 70/ 0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخۀ فارسی پرسشنامۀ سرمایة روانشناختی برای سنجش سازة سرمایة روانشناختی به مثابة یک سازة بسیط، ترکیبی، بهموابسته و دارای کارکردی ضربهگیرانه در مواجهه با تنشگرهای پیرامونی، در بین معلمان زن و مرد، ابزاری روا و پایا است.
The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Farsi version of the Psychological Capital Questionnaire (PCQ, Endler & Parker, 2007) among male and female teachers. In this correlational study, 381 teachers completed the (PCQ) and Teacher Emotion Inventory (TEI, Chen, 2016). The confirmatory factor analysis and multi-group methods were used to compute the PCQ's factorial validity and its gender invariance, respectively. The results of confirmatory factor analysis based AMOS software showed that the four factor model of PCQ (self-efficacy, resiliency, optimism and hope) fit well to the data across two groups. The results of multi-group confirmatory factor analysis revealed the cross-group invariance of factorial structure, factor loadings, and factor variances and covariances of the PCQ across teachers. Internal consistency coefficients for the four subscales were 0/87, 0/83, 0/86 & 0/70 respectively. In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the PCQ to measure of psychological capital as a broad, compound and higher-order construct and possessed a buffering function in the face of stressors in male and female teachers