Abstract:
پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی رابطه بین ارتباطات کلامی و غیرکلامی مدیران و عملکرد ارتباطی آنان در دانشگاه پیام نور انجام شده است. هدف از اجرای این پژوهش پاسخ به این سوال بوده است که آیا ارتباطات کلامی و غیرکلامی بر عملکرد ارتباطی مدیران تاثیر دارد؟ پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی –پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. حجم جامعه آماری بالغ ۱۲۰ نفر روش نمونه گیری تصادفی منظم بوده است. نتایج نشان میدهد که بین ارتباطات کلامی و غیرکلامی و فرایند ارتباطی مدیران رابطه وجود دارد. یعنی با افزایش ارتباطات کلامی و غیرکلامی عملکرد ارتباطی مدیران نیز بیشتر شده و فرایند مطلوب ارتباطی صورت می پذیرد.
Machine summary:
نقش ارتباطات کلامی و غیرکلامی در افزایش عملکرد ارتباطی مدیران دانشگاه پیام نور فرحناز مصطفوی کهنگی ، ربابه حیدری تاریخ دریافت: 01/05/99 تاریخ پذیرش: 31/05/99 کد مقاله: 92114 چکـیده پژوهش حاضر تحت عنوان بررسي رابطه بين ارتباطات کلامی و غیرکلامی مديران و عملكرد ارتباطی آنان در دانشگاه پیام نور انجام شده است.
بر اين اساس سؤالي كه براي پژوهشگر ايجاد شده است اين است كه آيا بين ارتباط کلامی و غیرکلامی مديران و عملكرد ارتباطی آنها در دانشگاه رابطه وجود دارد؟ 2-اهداف تحقيق 2-1-هدف اصلي تبيين رابطه بين ارتباط کلامی و غیرکلامی مديران و عملكرد ارتباطی آنان در دانشگاه 2-2-اهداف فرعي بررسی رابطه بين ارتباط كلامي مديران و عملكرد آنان بررسی رابطه بين ارتباط غيركلامي مديران و عملكرد آنان 3-سوال پژوهشی آیا ارتباط کلامی و غیرکلامی، بر افزایش عملکرد ارتباطی سازمان تاثیر گذار خواهد بود؟ 4-پيشينه پژوهش مهربان( 1383) در تحقيق خود تحت عنوان "رابطه مهارت هاي ارتباطي مديران و تعهد سازماني دبيران دولتي متوسطه ناحيه 6 مشهد" نتيجه ميگيرد كه: بین مهارت هاي ارتباطي مديران و مؤلفه هاي سه گانه آن (مهارت هاي كلامي، شنيداري، بازخور) با تعهد سازماني دبيران، رابطه معني داري وجود دارد.
6-فرضیههاي تحقیق 6-1-فرضيه اصلي بين ارتباط کلامی و غیرکلامی مديران و افزایش عملكرد مدیران رابطه وجود دارد.
13-آزمون فرضیه های تحقیق فرضیه اصلی: بين ارتباط کلامی و غیرکلامی مديران و افزایش عملكرد مدیران دانشگاه رابطه وجود دارد.
جدول 2-مربوط به آزمون f رگرسيون بين مهارت هاي ارتباطي مديران و ارتقاء عملكرد مدیران (رجوع شود به تصوير صفحه)براي تأييد ضريب رگرسيوني از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه(ANOVA) استفاده می شود، نتايج آزمون ANOVA نشان داد F مشاهده شده (10.
05p جدول 3-مربوط به آزمون بتا (شيب خط) بين ارتباط کلامی و غیرکلامی مديران و افزایش عملكرد مدیران (رجوع شود به تصوير صفحه)با توجه به ضريبt حاصل از رگرسيون، مهارت های ارتباطی کلامی، غیرکلامی و خودافشایی در سطح (0.