Abstract:
آموزش یکی از اساسی ترین نیاز های جوامع بشری است. بهرهگیری از شیوههای فعال و نوین آموزش و گزینش مناسبترین شیوهی آموزش بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف مقایسهی اثر بخشی روش تدریس سخنرانی و روش تدریس بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی دبیری زیستشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران انجام شده است. روش پژوهش نیمه تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان واحد دانشگاهی شهید بهشتی تهران ورودی 97 بوده است. برای اجرای پژوهش 64 نفر دانشجوی زیست شناسی به طور تصادف انتخاب و به دو کلاس 32 نفره تقسیم شدند. درس تئوری_ تخصصی « اصول ردهبندی جانداران و ویژگی آنها» در یک کلاس به شیوه ی سخنرانی و در کلاس دیگر به شیوهی بحث گروهی طی سه جلسه تدریس گردید و در پایان همهی جلسات، آزمونی چهارگزینه ای گرفته شد. نمرات هر دو کلاس با استفاده از آمار استنباطی ( آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزارv.16 SPSS) مقایسه شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات در روش تدریس بحثگروهی بیشتر از روش تدریس سخنرانی است. (p=0.0001)
Education is one of the most basic needs of human societies. Using of active and modern methods of education and selecting the most appropriate method of education is very important. The aim of this study was to compare the effectiveness of lecture method of teaching and group discussion method of teaching on the level of learning of undergraduate biology students of Farhangian University of Tehran.The research method is semi-experimental. For doing this research, 64 biology students were randomly selected and divided into two classes and each class had 32 students. The theorical_and_specilized lesson "Principles of Classification of Biota and Their Characteristics" was taught in one class, in a lecture method and in another class, in a group discussion method in three sessions, and at the end of all sessions, an exam that had 20 four-choice questions was taken. Mean scores of both classes were compared by using inferential statistics (independent t-test using SPSS software v.16). The results showed that the mean scores in the group discussion method of teaching is more than the lecture method of teaching. (p = 0.0001)
Machine summary:
مقایسه روش تدریس سخنرانی با روش تدریس بحث گروهی در آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان تهران *محمود رضا سیف 1 ، محمدرضا ربیعی 2 ، شیرین لطفی پناه 3 چکیده آموزش یکی از اساسی ترین نیاز های جوامع بشری است.
این مطالعه با هدف مقایسهی اثر بخشی روش تدریس سخنرانی و روش تدریس بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی دبیری زیستشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران انجام شده است.
در این پژوهش به مقایسه اثر گذاری روش تدریس سخنرانی و روش تدریس بحث گروهی دانشجو محور بر یادگیری فراگیران پرداخته شده است.
روش پژوهش در این مطالعه نیمه تجربی دو شیوه تدریس سخنرانی و بحث گروهی در گروه های کوچک در تدریس درس تئوری _ تخصصی اصول رده بندی جانداران و ویژگی آنها مورد بررسی قرار گرفت و منبع مورد استفاده در تدریس، کتاب کمپبل (Reec et.
به عبارتی ، میانگین نمرات آزمون ارزشیابی یادگیری از دانشجویان در روش بحث گروهی به طور معناداری از روش سخنرانی بیشتر بوده است.
Comparison of lecture and group discussion teaching method in biology education at Farhangian University of Tehran *Mahmood Reza Seif 1 , Mohamad Reza Rabiei 2 , Shirin Lotfipanah Abstract Education is one of the most basic needs of human societies.
The aim of this study was to compare the effectiveness of lecture method of teaching and group discussion method of teaching on the level of learning of undergraduate biology students of Farhangian University of Tehran.
Student of Biology Education, Farhangian university, Tehran, Iran.
Student of Biology Education, Farhangian university, Tehran, Iran.