Abstract:
نانوشیمی در قرن ۲۱ میلادی به عنوان یک حوزهی علمی جدید شناخته شده است. در واقع موضوعی بین رشته ای است که با علوم فیزیک، شیمی، دارویی، انرژی و غیره ارتباط نزدیکی دارد. با استفاده از نانوتکنولوژی و نانوفناوری میتوان خواص نوری، مغناطیسی، الکتریکی، شیمیایی و دیگر خواص را مطابق طراحی مراقبت نمود. بنابراین لازم است علوم ارائه شدنی در مدارس بهروز بشوند و علوم و فناوری نانو به صورت منسجم در آن گنجانیده شود تا نسل ها و نیروی کار آینده مسئولانه تصمیمات علمی بگیرند. از جمله مزیت های علوم نانویی با دیگر علوم، قادر ساختن دانش آموزان و دانشجویان به درک و ارتباط بهتر بین علوم است. بهترین نتایج آموزش بندرت بدون انگیزه قوی آموزگار، آموزش فعّال و روشهای بهینه یادگیری به دست آمده است. در این نوشتار ضرورت آموزش مفهوم نانوشیمی و درک دانش آموزان از آن مورد تأکید قرار میگیرد. طراحی راهبرد مناسب و پژوهشهای مبتکرانه منجر به یادگیری بر مبنای همکاری و مشارکت دانش آموزان خواهد شد. در روش آموزش مشارکتی اعتماد بنفس دانش آموزان افزایش خواهد یافت.
Nano-chemistry has been recognized as a new scientific field in 21th century. It is multidisciplinary and is closely connected with chemistry, physics, medicine, energy etc. and it is developing rapidly. Using nanotechnology and nano-science, it is possible to design and manipulate optical, magnetic, electrical, chemical and etc. properties of materials. Therefore, it is necessary to update the science presented in schools and incorporate nano-science and technology in a coherent way so that future generations and workforce can make responsible scientific decisions. Among the advantages of nano-science to other sciences is enabling students to better understand the relation between the sciences. The best education results are rarely achieved without strong teacher motivation, active education and optimized learning methods. This article emphasizes the necessity of teaching the concept of nano-chemistry and its understanding. Designing a proper strategy and innovation in research will lead to better learning, participation and self-confidence from students.
Machine summary:
خلاصه اي از عنوان هاي مقدماتي براي مفهوم سازي و آموزش نانو فناوري براي دانش آموزان را ميتوان بدين گونه بر شمرد: ١-تاريخچه نانوفناوري ٢- نانومواد کدام اند ٣- نانوفناوري چه ضرورتي دارد ٤- نانولوله ها ٥- کوانتوم دات ها ٦- نانوفناوري در کجا تآثيرگذار است ٧- خود انباشت ملکولي ٨- فناوري سل ژل ٩- فناوريهاي آناليز نانويي (روکو و همکاران ، ٢٠٠٦، جونز و همکاران ، ٢٠١٣).
اين مطالعه نشان داده است که استفاده از روش هاي مختلف آموزشي باعث افزايش درک دانش آموزان و افزايش علاقه آن ها به فناوري نانو ميشود.
درنهايت در چارچوب پروژه ي علم نانو، مطالب جامع تدريس براي دانش آموزان دبيرستاني با استفاده از بستر برنامه هاي معاصر علوم و فناوري نانو١، براي کمک به آن ها براي درک بيشتر مفاهيم پيچيده تر علوم و فناوري نانو تهيه شده است .
در آفريقاي جنوبي نمايشگاهي از يک موزه علمي که شامل تکنيک ها ، برنامه ها، پوسترها، فيلم ها و نمايشگرهاي تعاملي در علوم و فناوري نانو است ، براي بررسي ميزان دانش آموزان ١١ تا ١٣ ساله 1 Nano Science and Nano Technology (NST) استفاده شده است (سعيدي و سيگاکه ٢٠١٧).
٣( استفاده از فيلم هاي آموزشي مطالعاتي زياد براي درک دانش آموزان در مورد اندازه و مقياس نانو انجام شده است .
به منظور ارائه ي يک مفهوم مرتبط با شيمي به دانش آموزان ، تعريفي ساده و روشن را ميتوان به اين صورت ارائه داد: علم نانو عبارت است از مطالعه چيزهاي بسيار کوچک در قياس نانويي و نانوفناوري شامل توسعه فني آن مطالعات و توليد قطعاتي مانند اجزاء الکترونيکي و تراشه هاي رايانه اي در مقياس نانويي است .