Abstract:
امروزه بدلیل پیچیدگی شرایط محیطی و تنوع نیازهای اجتماعی، توسعه منابع انسانی درسازمان های دولتی از اهمیت بالاتری برخوردار است. هدف تحقیق، طراحی مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد کارآفرینانه در سازمانهای دولتی میباشد. این تحقیق از حیث مبانی فلسفی پژوهش در پارادایم تفسیرگرایی، از منظر هدف جزء تحقیقات اکتشافی و روش اجرای کار به صورت کیفی می باشد که از راهبرد پژوهشی نظریه پردازی داده بنیاد با رهیافت نظاممند و با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته، دادههای لازم جمع آوری و کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفته است.جامعه آماری تحقیق با توجه به اشباع نظری داده ها شامل 15نفر از استادان دانشگاهی حوزه منابع انسانی و مدیران و کارشناسان حوزه برنامهریزی و مدیریت منابع انسانی دستگاه های دولتی استان اردبیل می باشد. برای ارزیابی اعتبار یافته های کیفی، راهبرد بررسی همکاران و راهبرد اعتبارسنجی توسط اعضای بکارگرفته شد و برای پایایی مصاحبه روش توافق درون موضوعی دو کدگذار با محاسبه درصد توافق، استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان دهنده استخراج 33مقوله فرعی و 12مقوله اصلی است که در قالب مدل پارادیمی شامل فعالیتهای توسعه منابع انسانی با رویکرد کارآفرینانه بعنوان پدیده محوری، شرایط علّی (مسؤولیت پذیری سازمان و مزیت رقابتی سازمان)، عوامل زمینهای (توسعه جویی مدیران، فرهنگ سازمانی، مشوقهای توسعه منابع انسانی)، عوامل مداخلهگر (جو حاکم سازمانی، رویکرد سنتی نظام اداری)، راهبردها (توانمندسازی فردی، توانمند سازی سازمانی) و پیامدها (توسعه فردی، توسعه سازمانی) قرار گرفتهاند.
Human resource development is currently of paramount importance in state organizations owing to the intricacy of environmental conditions and the diversity of social needs. The purpose of this exploratory descriptive quantitative study was, thus, to present an entrepreneurship-oriented human resource model for state organizations based on the foundation data theory. The research population included 15 professors working in human resource areas and managers and experts in human resource planning and management at state organizations in Ardabil province, Iran. The research data were systematically gleaned through administering a semi-structured interview and further coded selectively, openly and axially. The validity of the qualitative data was verified through expert views offered by research participants and the reliability of the interview was checked through interrater reliability. The results were indicative of 12 major and 33 minor factors in the form of a paradigmatic model comprising entrepreneurship-oriented human resource activities as the central scale, causal conditions (organizational accountability and competitiveness), contextual factors (the managers’ developmental tendencies, organizational culture, human resource development incentives), intervening variables (organizational atmosphere, dominant conventional executive approach), strategies (individual and organizational empowerment), and consequences (individual and organizational development).
Machine summary:
سوانسون (١٩٨٧) فرآيند بهبود عملکرد سازماني از طريق قابليت هاي منابع انساني سازمان ،با استفاده از فعاليت هايي مانند طراحي شغل و ايجاد انگيزش گيلي و انگل اند(١٩٨٩) تجارب يادگيري سازمان يافته کارکنان در يک محدوده زماني مشخص به منظور فراهم آوردن امکانات بهبود عملکرد و رشد شخصي هريسون (١٩٩٢) فعاليتي کوتاه مدت يا بلندمدت بمنظور شکوفا کردن دانش ، مهارت ، بهره وري و رضايت افراد يا گروه ها مارسيک و واتکيس (١٩٩٤) ترکيبي از آموزش ،توسعه کارراهه شغلي و توسعه سازماني براي محقق ساختن سازمان يادگيرنده با در نظر داشتن راهبردهاي سازمان .
(به تصویر صفحه رجوع شود)جدول شماره (٦) : کدگذاري باز و مقوله هاي اصلي پديده محوري ابعاد مقوله مقوله کدها نمونه شواهدگفتاري مصاحبه شوندگان اصلي فرعي (مفاهيم شناسايي شده ) ١- گسترش نظام تفکر و انديشيدن م ٥) بايد فکر و انديشه و نگرش نيروي انساني را بکار بگيري و ازآن استفاده در درون سازمان ٢- رسيدن به کني و سازمان را جلو ببري زمان آن گذشته است که بالادستي فقط دستور خودباوري درون سازمان ٣- ايجاد بدهد و پائين دست ماشيني عمل کند م ٨) يک خاطره بگويم از استاد مدعو در درک واضح از چشم انداز سازماني دانشگاه سوال شد اگر بخواهيم در سازمان امان نظام مديريت کيفيت و ايزو ٥- نگرش مثبت به اجراي قوانين و پياده کنيم چيکار بايد بکنيم .
Designing a Performance Management Model with a Human Resources Development Approach in the Public Sector.