Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی آموزههای تعلیمی در متون کهن با تکیه بر «مرزبان نامه» انجام شده است. بسیاری از آثار فاخر ادب فارسی آثاری هستند که در قالب آموزههای تعلیمی نگاشته شدهاند. کتاب «مرزبان نامه» نیز از جزو آثار ارزشمند در حوزه ادبیات تعلیمی است که سرشار از مفاهیم مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و غیره است که با گذشت قرنها از تألیف آن همچنان میتواند برای نسل امروز و نسلهای بعد مفید واقع شود. بخش عظیمی از موضوعات این کتاب موضوعات اخلاقی و اجتماعی است که موضوعات مهمی در هر دورهای از زندگی انسانها هستند و نویسنده در تمامی داستانها با تأکید بر این آموزهها مخاطبان را با خود همراه میکند. یافتههای پژوهشی نشان میدهد در آموزههای تعلیمی این کتاب نویسنده بیشترین تأکید را بر اندیشیدن و تدبیر به موقع در امور، مشورت کردن پیوسته و در هر کاری و همنشینی با صالحان دارد به گونهای که میتوان گفت نگاه ویژه وی به تفکر و اندیشه ورای هر موضوع دیگری است.
Machine summary:
بخش عظيمي از موضوعات اين کتاب موضـوعات اخلاقي و اجتماعي است که موضوعات مهمي در هر دوره اي از زندگي انسان ها هسـتند و نويسنده در تمامي داستان ها با تأکيد بر ايـن آمـوزه هـا مخاطبـان را بـا خـود همـراه ميکند.
يافته هاي پژوهشي نشان ميدهد در آموزه هـاي تعليمـي ايـن کتـاب نويسـنده بيش ترين تأکيد را بر انديشيدن و تدبير به موقع در امور، مشورت کـردن پيوسـته و در هر کاري و همنشيني با صالحان دارد به گونه اي که ميتوان گفت نگاه ويژه وي به تفکر و انديشه وراي هر موضوع ديگري است .
در اين پژوهش به اين پرسش پاسخ داده ميشود که اسپهبد مرزبان بن رستم شـروين در کتـاب خـود کـه رويکـردي تعليمـي و تربيتي دارد از چه مضمون هايي براي بيان اهدافش استفاده کرده اسـت و شاخصـه هـاي آموزه هاي تعليمي در «مرزبان نامه » کدام است ؟ پيشينه پژوهش با توجه به اهميتي که همواره در همه جوامع براي ادبيات تعليمي وجود دارد در ايـن پژوهش تلاش شده است با بررسي و تحليل تمامي آموزه هاي تعليمي(اخلاقي، اجتماعي، ديني، سياسي، اقتصادي، علمي، تاريخي و غيره ) در داستان ها و حکايت هاي ايـن کتـاب شاخصه هاي مورد نظر نويسنده بيان شود.
يکي ديگر از آموزه هاي تعليمي ارزشمند که در «مرزبان نامه » بـه آن پرداختـه شـده است ، ياري کردن و کمک به گرفتاران در هنگام بلا اسـت .
Global Educational Thoughts in the Journal of Ozop and Kelileh Oudmene, Journal of Comparative Literature Studies, Volume 7, Number 26, 24-9.