Abstract:
مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابتپذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظهای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمیدهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل کلیدی موفقیت در استفاده از گردشگری بهعنوان عامل توسعه اقتصادی پایدار در هر منطقه است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری استان اصفهان و تدوین نقشه راه پیادهسازی آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعهای، از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر طرح تحقیق، آمیخته اکتشافی است. در مرحله اول تحقیق کلیه پژوهشهای منتشر شده مرتبط با موضوع تحقیق با استفاده از روش فراترکیب تحلیل گردید که حاصل آن شناسایی و دستهبندی 9 استراتژی توسعه منابع انسانی بود. سپس با نظرخواهی از 10 خبره و تحلیل آنها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، این استراتژیها سطحبندی و روابط بین آنها تعیین شد. نتایج نشان داد در پایینترین سطح، استراتژی «طراحی مدل شایستگیهای مشاغل گردشگری» و «طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی» بیشترین تاثیر را بر دیگر استراتژیها داشته و در بالاترین سطح استراتژی «تعریف و اعطای جوایز تعالی» دارای بیشترین وابستگی بود. در نهایت، با بکارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی شهودی، استراتژیها اولویتبندی شدند. یافتهها نشان داد استراتژیهای طراحی مدل شایستگیهای مشاغل، ارائه آموزشهای همگانی و تخصیص یارانهها و ارائه تخفیف دورههای آموزشی به ترتیب مهمترین استراتژیهای توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری در استان اصفهان محسوب میشوند.
The purpose of this study is to design a strategy-based model on the human resources
development in the tourism industry of Isfahan province and to develop a roadmap for
its implementation. In terms of purpose, this research is of applied and developmental
research type and in terms of implementation method, it is considered as a descriptive
research of survey type and in terms of research plan, it is of exploratory mixed type.
In the first stage of the research, all published researches related to the research topic
were analyzed using Meta-synthesis method which the results of this analysis were to
identify and classify 9 human resource development strategies. Then, by consulting 10
experts and analyzing those using structural-interpretive modeling method, these
strategies were Leveling and the relationships between them were determined.
According to the results, at the lowest level, the strategy of "designing the model of
job competencies of the tourism industry" and "designing the human resource
information system" has the greatest impact on other strategies and at the highest level
of the strategy "Tourism industry" was the most dependent. Finally, using the intuitive
fuzzy AHP technique, human resource development strategies of Tourism industry
were prioritized. The findings showed that designing the model of job competencies of
the tourism industry, providing public education and subsidy allocation, and offering
discounts on training courses are the most important strategies for the human resources
development in the tourism industry in Isfahan province