Abstract:
افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها شده و بین المللیسازی را به یکی از مولفههای اساسی استراتژیهای کسب و کار در بسیاری از شرکتهای جهان تبدیل نموده است از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر شبکههای تجاری و اجتماعی بر بین المللیسازی شرکتها انجام شده است.روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه 890/0میباشد که نشان دهنده پایایی قوی ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و همچنین AVE اندازهگیری و به تایید رسید. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شرکت های نمونه صادراتی ایران طی سالهای 95- 91 میباشند. برای به دست آوردن حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است و اندازه نمونه 143 شرکت میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS (نسخه 23) وSmartPLS (نسخه2) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکههای تجاری و اجتماعی بر بینالمللی شرکتها تاثیر مثبت دارد. بر این اساس ایجاد و تعامل با شبکههای مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکتها در فرآیند بینالمللیسازی میباشد.
افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها شده و بینالمللیسازی را به یکی از مولفههای اساسی استراتژیهای کسب و کار در بسیاری از شرکتهای جهان تبدیل نموده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر شبکههای تجاری و اجتماعی بر بین المللیسازی شرکتها انجام شده است.روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه 890/0میباشد که نشان دهنده پایایی قوی ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و همچنین AVE اندازهگیری و به تایید رسید. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شرکتهای نمونه صادراتی ایران طی سالهای 95- 91 میباشند. برای به دست آوردن حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است و اندازه نمونه 143 شرکت میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS (نسخه 23) وSmartPLS (نسخه2) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکههای تجاری و اجتماعی بر بینالمللی شرکتها تاثیر مثبت دارد. بر این اساس ایجاد و تعامل با شبکههای مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکتها در فرآیند بینالمللیسازی میباشد.
Increasing the volume of global trade and its changes in the economic environment of countries has increased the competitiveness of businesses and has made internationalization a major component of business strategies in many companies in the world. Therefore, the present study aimed to determine the impact of business and social networks on internationalization of firms. The research method is descriptive and survey that have used a questionnaire for datacollecting. Cronbach's alpha is 0.890 which indicates strong reliability of questionnaire. Its validity has been measured and confirmed by experts and specialists as well as AVE. The statistical population of this research is the sample of Iranian export companies during the years 2012-2016. To obtain the sample size, Cochran's formula was used and sample sizes of 143 companies were used. SPSS (version 23) and SmartPLS (version 2) software were used to analyze the data. The results of the research indicate that business and social networks affect international firms. Therefore, creating and interacting with these networks is one of the main factors behind the success of firms in the process of internationalization.
Machine summary:
Presutti, Boari, & Fratocchi 7.
پاپاستاماتلو و همکاران (٢٠١٦) بيان داشته اند شبکه ها يکي از عناصر اصلي براي فرآيند بين الملليسازي شرکت ها ميباشند و شرکت ها از طريق نقش آفرينان و اعضاي شبکه ها ميتوانند منابع انساني مورد نياز را براي شناسايي فرصت هاي موجود در بازارهاي خارجي فراهم آورند و عملکرد خود در بازارهاي فراملي را ارتقا دهند.
در اين پژوهش که بر روي ٢١٠ شرکت کوچک تا متوسط چيني صورت گرفته است ، با استفاده از تحليل رگرسيون به بررسي ارتباط بين رفتارهاي شبکه اي ، دسترسي به منابع و الگوهاي بين الملليسازي پرداخته شده است و نتايج پژوهش بيانگر آن است که منابع حاصل از فعاليت هاي شبکه اي با شرکاي اصلي، در به دست آوردن منابع براي توسعه کسب وکار بين المللي سودمند ميباشد.
Papastamatelou اگبيم و الوکا١(٢٠١٨) در پژوهش خود که با بررسي کسب و کارهاي خانوادگي در کشور نيجريه صورت گرفته است به اين نتيجه رسيده اند که روابط موجود در شبکه هاي اجتماعي تاثير مثبت و معنيداري بر بين الملليسازي اين کسب و کارها داشته اند.
Environmental Factors and Networks for Internationalization Process in the Chinese Market: A Case Study of Swedish B2B Companies.
Environmental Factors and Networks for Internationalization Process in the Chinese Market: A Case Study of Swedish B2B Companies.
The influence of international networks on internationalization speed and performance: A study of Czech SMEs. Journal of World Business, 45(3), 197-205.
The effect of social networks and dynamic internationalization capabilities on international performance.