Abstract:
امروزه بهبود عملکرد صادراتی کسب و کار ها به عامل بسیار مهمی برای دوام و بقای سازمانها و همچنین رشد اقتصادی کشورها در سطح بین الملل تبدیل شده است. مدیریت منابع انسانی نیز همراستا با این جریان نگاه خود را به رویکرد پایدار توسعه داده است. مدیریت منابع انسانی سبز بهعنوان شاخهای از مدیریت منابع انسانی، موضوعی نوین در رشته مدیریت منابع انسانی استراتژیک است که بر هدف پایداری زیستمحیطی تأکید دارد. این تحقیق از حیث هدف کاربردی، و از حیث روش پیمایشی و با استفاده از الگوی مدل یابی معادله ساختاری است. موردمطالعه این تحقیق تعداد 175 شرکت صادرکننده در شهر مشهد، که طی پنج سال گذشته صادرات داشتهاند، بهعنوان بخشی از گروه سازمانهای صادرکننده بهصورت تصادفی انتخاب گردید. بر اساس یافتهها و نتایج بهدستآمده استراتژی منابع انسانی سبز بر مزیت رقابتی رهبری هزینه و تمایز تأثیر مثبت و معنیداری دارد. این در حالی است که نقش میانجیگری مزیت رقابتی تمایز و رهبری هزینه در رابطه میان استراتژی منابع انسانی سبز و عملکرد صادراتی سازمانها مورد تأیید قرار گرفت.
Today, improving the export performance of businesses has become a very important factor for the survival of organizations and the economic growth of countries in international level. Human resources management has also consistently developed this approach from a strategic approach to a sustainable approach. Environmentally friendly human resources management, as a cornerstone of sustainable human resource management, is a modern issue in human resource management that emphasizes the goal of environmental sustainability. This research is a practical purpose, and is a survey method using the structural equation modeling model. The study examined 175 exporters in mashhad, which exported over the past five years, as part of a group of exporting companies that were randomly selected. Based on findings and outcomes, the mediator role of the competitive advantage of cost differentiation and differentiation in the relationship between the environment friendly human resource strategy and the export performance of organizations was confirmed.
Machine summary:
اين در حالي است که نقش ميانجي گري مزيت رقابتي تمايز و رهبري هزينه در رابطه ميان استراتژي منابع انساني سبز و عملکرد صادراتي سازمان ها مورد تأييد قرار گرفت .
توجه به اين نکته بسيار حائز اهميت است که امروزه نبود استراتژي منابع انساني سبز به شدت بر عملکرد صادراتي شرکت ها اثرگذار مي باشد به طوري که اگر سازماني بتواند با کاهش هزينه هايش از طريق استفاده درست از محيط زيست (استراتژي رهبري هزينه ) و با توليد محصولات منحصربه فرد با استفاده از منابع (استراتژي تمايز) به توليدات مقرون به صرفه و متمايز دست يابد عملکرد صادراتي بهتري خواهد داشت (بهوتو و ارانزب ٣، ٢٠١٦).
کارکناني که قشر کثيري از جمعيت جهان را شامل مي شوند و رفتارهاي آن ها در قبال محيط زيست تأثير چشمگيري بر پايداري آن دارد اين نکته را در نظر دارند که وجود استراتژي منابع انساني که توجه به مسئوليت اجتماعي را سر حوله کار خود قرار داده باعث بهبود وجهه سازمان در سطح بين الملل شده و اين عمل به نوبه خود بر عملکرد چنين سازماني تأثير خواهد گذاشت (ماسري و جارون ٢، ٢٠١٧) توجه به اين نکته مهم است که در تحقيقات اخير شمار مصرف کنندگاني که خريد سبز انجام مي دهند سه برابر شده است و شمار مصرف کنندگاني که هرگز محصولات سبز را خريداري نکرده اند به نصف کاهش پيداکرده است که بايد اين کشورها شناساييشده و در جهت صادرات به اين کشورها قدم برداشته شود (للينديو و پالهاوادانا٣، ٢٠١١).
The effect of green human resource management on hotel employees’ eco-friendly behavior and environmental performance.