Abstract:
نظریّة آمیزة مفهومی به ذهن این امکان را میدهد که فضاهای ذهنی متعدّد و مرتبط با هم را که معانی مختلفی دارند به کار گیرد. سپس آنها را با یکدیگر ترکیب کند و این معانی مختلف را به شیوهای کارآمد و درست بررسی کند و به شبکة معنایی تشکیلدهندة فضاهای ذهنی دستیابد. در بیشتر حکایتهای کلیه و دمنه آمیزة مفهومی برجسته است و تفکّر و خیال نویسنده در آن نقشی بنیادین بازی میکند. شبکة معنایی شخصیّتپردازی حکایتهای کلیله و دمنه، تلفیقی از عناصر و ویژگیهای فضاهای ناسازگار است و آمیزش این فضاها با هم، معانی و ساختاری نوظهور را در ذهن ایجاد میکند. از این رو این پژوهش در پی شناسایی و بازنمایی نمادهای آمیزة مفهومی حکایتهای کلیله و دمنه بر اساس نظریة فوکونیه و ترنر، به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. بیشترین تأکید مقاله بر فرایندهای «ترکیب، تکمیل و پیچیدگی»، واپسفکنی، اصل دسترسی و روابط حیاتی نقش- ارزش است؛ زیرا این فرایندها بیشترین تأثیر را در شکلگیری آمیزة مفهومی این حکایتها دارند. این پژوهش نشان میدهد که بیشترین نمود آمیزة مفهومی حکایتهای کلیله و دمنه تلفیقی از فضاهای ناسازگار (انسان و حیوان)، (انسان و شیطان) و (انسان و موجودات طبیعی) است. همة عناصر موجود در فضاهای ناسازگار به فضای آمیزه فرافکنی نمیشوند، بلکه انتخاب صورت میگیرد، و این انتخاب از آمیزهای به آمیزة دیگر متفاوت است، بنابراین نمادهای آمیزة مفهومی متنوّعی پدیدار میشود.
تسمح نظریة المزج المفهومی للذهن أن تستخدم فضا ات ذهنیة متعددة ومرتحاة بعضها بحعض وفی نفس الرال متنوعة فی المعانی. ثم ترکب بعضها بحعض وتخلق المعانی المختلفة بصورة جیدة وتستثمرها باتقان لتصل إلی المعنی المقصود المکون للفضا ات الذهنیة. إذ برز المزج المفهومی فی کثیر من قص کلیلة ودمنة، ویلعب تفکیر وخیال الکاتب دورا أساسیا فیه. یس تتکون الشحکة الدلالیة لشخصیات کایات کلیلة ودمنة من عناصر وفضا ات غیر متوافقة وخلط هذه الفضا ات معا یکون فی الذهن المعانی والحنی الجدیدة. لذلک، یسعی هذا الحرس إلی
التعر ف علی الرموز وفک شیفرة رموز المزج المفهومی لرکایات کلیله ودمنة علی و نظریة فوکو وتورنر، عحر منهج وصفی ترلیلی للمرتوی. فتؤکد المقالة علی عملیات "التکوین، والإکمال، والتعقید"، والانعکاس، وإمکانیة الوصول، والعلاقات الراسمة بین الدور والقیمة. لأن هذه العملیات لها التأثیر الأکحر علی المزج المفهومی لهذه الرکایات. کما تو ح المقالة أن أکثر المزج المفهومی لرکایات کلیلة ودمنة هو مزیج من المسا ات غیر المتوافقة )الإنسان والریوان(، و)الإنسان والشیاان( و)الحشر والکائنات الاحیعیة(. یس لا یتم عرض جمیع العناصر الموجودة فی الفضا ات غیر المتوافقة فی فضا المزج ، ولکن یتم الاختیار، ویختلف هذا التردید من مزیج إلی آخر، لذلک تظهر رموز مختلاة من مفاهیم مختلفة.
Conceptual blending theory allows the mind to apply multiple interconnected mental spaces that have different meanings.Then it combines them together and examines these different meanings in an efficient and correct way to achieve the semantic network that forms the mental spaces. In most of the Kelileh va Demneh stories, the conceptual blending is prominent and the author's mind plays a fundamental role. The semantic network of personalizing the stories of Kelileh va Demneh is a combination of elements and characteristics of incompatible spaces and the combination of these spaces together creates emerging meanings and structures in the mind.Therefore, this research seeks to identify and represent the conceptual blending symbols of Kelileh va Demneh stories based on Fauconnier and Turner theory in a descriptive and content analysis manner.This study showed how conceptual blending symbols and meaning making can be illustrated by considering the concept of meaning continuity in the stories, using the concepts and processes discussed in conceptual blending theory.It also showed how using the four-space conceptualization of conceptual blending theory as well as processes such as composition, completion, and complexity and principles such as regression and the principle of access to all elements and their relationships in interdisciplinary interlocking spaces that they don’t project into the blending space but The choice is made, and the choice varies from blend to blend, so a variety of conceptual blending symbols emerge.