Abstract:
استارت آپ ها امروزه از مهم ترین کسب و کارهای برای اشتغال زایی و خلق ثروت برای کشورها محسوب می شوند. برای توسعه کسب و کارهای استارت آپی نیاز به وجود یک اکوسیستم جامع و اثربخش متناسب با ماهیت و نیازهای استارت آپ هاست. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل جامع اکوسیستم استارت آپی برای توسعه کسب و کارهای نوپای نوآور با رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. باتوجه به استفاده از روش فراترکیب، در این پژوهش به بررسی مقالات و گزارش های موسسات مشاوره معتبر پرداخته شده است. نتایج نشان داده که مدل جامع اکوسیستم استارت آپی شامل ده عنصر کلیدی تیم استارت آپی، سیاست گذاری و قانونگذاری، منابع مالی، بازار و رقبا، ایده ها، متغیرهای کلان، بسترهای مشهود و نامشهود، استقرار شرکت های بزرگ، فرهنگ کارآفرینانه و مدیریت استعدادها می شود. ابعاد و شاخص های مرتیط با هر یک از عناصر کلیدی در یافته های پژوهش ارائه شده است.
Nowadays Start-ups are one of the important components of each economy as they lead to wealth and job creation .in order to nurture start-ups and Young Innovative Companies (YICs) it is necessary to develop an ecosystem which is enough comprehensive and effective well-set with their nature and needs. The aim of this research is to draw a comprehensive model of startup ecosystems for young innovative companies by a meta-analysis method. Based on meta-Analysis method, latest scientific papers from databases as sciencedriect , springer and so on and reports of main international consulting groups and institutions from all over the world. Results show that a comprehensive startup model consists of ten key elements of startup team, policy and regulations, financial resources, market and competitors, ideas, macro variables, tangible and intangible infrastructures and contexts, big firms, entrepreneurship culture and talent management. Indices and dimensions of each element are presented in detail by this research.
Machine summary:
قطعا برخي از اين شرکت ها از سيليکون خواهند بود اما بايد انتظار ظهور فزآينده کسب وکارهاي نوپاي نوآوري از نقاطي غيرقابل تصور چون بنگلادش ، سائوپاولو، سنگاپور و سيستم هاي منظومه اي ديگر را داشت که در حال رقابت شديد بر سر ترکيب سرمايه گذاري، بنيان گذاران ، استعدادها و فرهنگي که منجر به رونق اکوسيستم استارت آپي مي شود هستند.
بايد اذعان داشت که کسب وکارهاي نوپاي نوآور معمولا فاقد مدل کسب وکار مشخص بوده و بازار هدف شان فرضي است اما با اين وجود در صورت موفقيت آن چنان تأثيري بر زمينه هاي مختلف به ويژه فناوري دارند که بسياري از شرکت هاي بزرگ سرمايه گذاريهاي قابل توجهي در اين ايده ها انجام داده اند.
مدل سيستم منظومه اي کسب وکارهاي نوپا و نوآور که در اين پژوهش ارائه ميشود شامل ده عنصر اصلي استارت آپ ها، مديريت استعدادها، فرهنگ کارآفريني، سياست گذاري و قانون گذاري، بازار و رقبا، شرکت هاي بزرگ ، منابع مالي، ايده ، متغيرهاي کلان و بسترهاي مشهود و نامشهود ميشود که هرکدام از اين عناصر داراي ابعادي هستند که در مرحله قبل به آن ها اشاره شده است .
با اين وجود مدلي جامع براي شکل گيري و توسعه سيستم هاي منظومه اي کسب وکارهاي نوپا و نوآور تاکنون ارائه نشده است .