Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه مواضع سیاسی دو رویکرد اصولگرایی و اصلاحطلبی در جمهوری اسلامی ایران بود. در این راستا و با روش توصیفی-تاریخی و با استمداد از نظریه گفتمان لاکلا و موفه به عنوان چارچوب نظری پژوهش، دیدگاههای سیاسی دو رویکرد اصولگرایی و اصلاحطلبی مورد واکاوی و مقایسه قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آنست که هویتها، غیریتها و رقابتها در منظومه فکری اصولگرایان، حول مفهوم بنیادینی به نام «ولایت» شکل میگیرد و آنها متاثر از این بینش، به مشروعیت از بالا و یک سیستم سیاسی نسبتا" بسته اعتقاد دارند اما متاثر از اینکه در منظومه فکری اصلاح طلبان، «مردم» نقش دال مرکزی را بازی میکنند، آنها به مشروعیت از پایین و یک سیستم سیاسی باز معتقدند و هر کدام از این رویکردها به منظور هژمون کردن خود در عرصه سیاسی، تلاش در برجسته سازی نظام معنایی خود و بالتبع ساختارشکنی و به حاشیه راندن نظام معنایی رقیب دارند.
The purpose of the present study is to compare the policies of two political approaches in
the Islamic Republic of Iran known as conservatism and reformism. To this aim, using the
descriptive-historical method and Laclau and Mouffe’s discourse theory as the theoretical
framework of the study, it was attempted to comparatively delve deep into the policies of
conservatism and reformism in Iran. The results indicate that the identities and competitions
in the intellectual framework of conservatism rely upon a fundamental concept known as
“Willayat” (guardianship) so under the influence of this perception, they believe in the
legitimacy of the establishment and a rather conservative political system. However, in the
intellectual system of reformism, “people” have a central role as the reformists believe in the
legitimacy of people and an open political system. Each of the above approaches attempt to
have hegemony in the political realm, highlight their meaningful system, deconstruct, and
marginalize their rival.