Abstract:
میان شهر مقدس کربلا و فرهنگ اسلامی، رابطه ای دوسویه وجود دارد و هر یک بر دیگری تاثیر گذاشته است. این شهر از گونه ای معماری اسلامی برخوردار است که در آن، ابتدا امام در این سرزمین به خاک سپرده شده و سپس دوستداران ایشان در اطراف مرقد ساکن شده اند و به تدریج بر جمعیتشان افزوده شده و بافت شهر شکل گرفته است. در این شهر، هم ویژگی های معماری عراقی و هم ویژگی های معماری اسلامی مشهود است و در ساخت بناهای آن از مصالح بومی و برخی مصالح وارداتی بهر گیری شده است.
نخستین بنای شهر کربلا در دوازدهم محرم سال ۶۱ هجری، دو روز پس از واقعه عاشورا نهاده شد و ازآن پس در دوره های گوناگون به ویژه دوران جلایری، صفوی و دوران معاصر، سبک های متفاوتی از معماری در این شهر رایج شد.
مهم ترین بناهای کربلا به دو دسته «بناهای مذهبی و فرهنگی» شامل دو حرم مطهر، آرامگاه ها، مقامات، مساجد، حسینیه ها، مدارس و نیز «بناهای تاریخی و باستانی» ازجمله بازارها و بازارچه ها، کاروانسراها، حمام های عمومی، خانه های قدیمی و قلعه ها تقسیم می شوند.
این نوشتار پس از بیان ویژگی های معماری کربلا و معرفی برخی از مهم ترین بناهای این شهر، سخنان برخی جهانگردان دراین باره را نقل کرده است.
توجد بین کربلاء والثقافة الاسلامیة علاقة متبادلة، ولکل واحدة تأثیرها الخاص علی الأخری. هذه المدینة تتمتع بمعماریة اسلامیة، وکانت البدایة، منذ أن دفن الامام فی هذه الارض، جاء مریدوه وسکنوا أطراف مرقده وازداد عددهم بالتدریج الی ان اتخذت طابع مدینة. إن خصائص الهندسة المعماریة العراقیةوخصائص المعماریة الاسلامیة کلاهما حاضران فی هذه المدینة وقد استخدمت فی بناء هذه المدینة مواد محلیة الصنع وبعض المواد المستوردة من الخارج. إن اول بناء شید فی کربلاء کان فی الثانی عشر من محرم عام 61 هجری، ای بعد واقعة الطف. وقدمرت الهندسة المعماریة فی هذه المدینة بمراحل مختلفة لاسیما فی عصر الجلایری والصفوی والمعاصرحیث راجت فی هذه المدینة أنماط مختلفة من الهندسة المعماریة. وتنقسم أهم المبانی فی کربلاء الی قسمین: (المبانی الدینیة والثقافیة) وتشمل: الحرمین الشریفین والاضرحة، المقامات، المساجد، الحسینیات، المدارس، و (المبانی التاریخیة والقدیمة) منها الاسواق، الخانات، الحمامات العامة والخاصة، البیوت القدیمة والقلاع. هذه المقالة قامت بشرح الهندسة المعماریة لکربلاء، ثم قامت بتعریف أهم مبانی هذه المدینة ونقل بعض محاضرات السیاح فی هذا المجال.
The city of Karbala has a bilateral relation with Islamic culture, each effecting the other. The formation of this city first started when Imam Husayn (a) was buried there and his admirers settled around his grave. The population of the city slowly started to rise. The city bears in itself both Iraqi and Islamic architecture, some made with local material, some with material imported from other places.
The first building in Karbala was set up two days after the event of Ashura, on the 12th Muharram 61. Thereafter, various kinds of structures were built through different historical eras, specially during the Jalairid, Safavid, and modern era.
The structures in Karbala can be categorized into two groups; Religious and Cultural structures, such as two holy shrines, cemeteries, stations, mosques, hosayniyyas, and schools, and Historical and Ancient Structures, such as Bazaars and marketplaces, caravanserais, public baths, ancient houses, and castles.
This article explains the characteristics of the architecture of Karbala, and quotes some of the pub by the tourists of Karbala.