Abstract:
زیارت یکی از اساسی ترین آموزه های مذهبی است. در روایات شیعه بر زیارت اماکن مقدس و مزارات
اولیای خدا و معصومین(ع) تاکید شده است. زیارت نقش مهمی در تربیت فردی و اجتماعی دارد. افرادی
که بر این عمل مداومت می کنند، ثبات رفتار بالاتری دارند و هنگام مواجهه با تعارض ها، توانایی شان برای
سازگاری با رفتارهای پذیرفته اجتماعی، بیشتر است. یکی از مهم ترین آثار تربیتی زیارت، ارتقای فرهنگ
اجتماعی و آموزش نحوه حضور در جمع و ارتباط با دیگران است. نو عدوستی و دگردوستی از دیگر
مولف های تربیتی زیارت است.
زائر، از طریق زیارت، با اماکن مقدس، مفاخر فرهنگی و پیشینه تمدنی آشنا م یشود و چگونگی الگو
گرفتن از زندگی آنان و تکریم و تعظیم ایشان را م یآموزد. پرورش روح جمعی و کنترل رفتارهای اجتماعی،
ابعاد دیگری از تربیت اجتماعی زیارت است.
الزیارة هی أحد التعالیم المذهبیة الأساسیة. فقد أکدت الروایات الشیعیة علی زیارة الأماکن
المقدسة ومزارات أولیاء الله والمعصومین. الزیارة لها دور مهم فی التربیة الفردیة والإجتماعیة.
فالأشخاص المداومون علی هذا العمل لدیهم ثبات فی أعمالهم بنسبة أعلی من غیرهم وکذلک
القدرة علی الإنسجام أکثر مع التصرفات المقبولة إجتماعیا عند مواجهة المعارضات. أحد أهم
الآثار التربویة للزیارة إرتقاء الثقافة الإجتماعیة وتعلیم کیفیة الحضور فی الجماعة وتکوین علاقات
مع الآخرین. وکذلک نوع الصداقة ومحبة الآخرین من العناصر التربویة للزیارة.
و من الأبعاد التربویة الإجتماعیة الأخری للزیارة أن الزائر عن طریق الزیارة یتعرف علی
الأماکن المقدسة والتی تعد من المفاخر الثقافیة والحضارات القدیمة وکیفیة التأسی. وکذلک یأخذ
دروسا من حیاة المزور وتکریمه وتعظیمه. بالإضافة إلی تربیة روحیة العمل الجماعی والتحکم
بالتصرفات الإجتماعیة.
Pilgrimage is one of the most basic religious teachings. In the Shiite traditions, the pilgrimage of holy places and the graves of the Divine Guardians and the Infallible is emphasized. Pilgrimage has a major role in personal and social education of humans. Individuals who maintain this behavior have higher levels of stability and, when in the face of conflicts, are more likely to be able to adapt to acceptedsocial behaviors. One of the most important educational effects of pilgrimage is the promotion of social culture and the teaching of how to be in the society and communicating with others. Altruism andkindness are other educational elements of pilgrimage. Through pilgrimage, the pilgrim gets acquainted with holy places, cultures and civilizations, and how to model them. He learns from their lives, their reverence and their greatness. The cultivation of collective spirit and controlling of social behaviors are other aspects of social education induced by pilgrimage.