Abstract:
کربلا همواره از شهرهای مقدس و مورد توجه شیعیان بوده است؛ ولی شهادت امام حسین (ع) و
یارانش در عاشورای سال 61 هجری، تقدس و اهمیت این شهر را چندین برابر کرد؛ به طوری که از آن
پس شیعیان سراسر جهان به شهر کربلا و شهیدان به خاک سپرده شده در آن به دیدة ستایش و کرنش
نگریسته و حتی بر خاک این سرزمین مقدس سجده کرده اند. از بیستم ماه صفر سال 61 هجری که امام
سجاد 7(ع) و پس از او جابربن عبدالله انصاری به زیارت تربت سیدالشهدا (ع) در کربلا رفتند، این حرم
مقدس، قبله گاه شیفتگان اهل بیت: شد و این امر، زمینة هجرت فرزندان و محبان خاندان اهل بیت:
را فراهم کرد.
در میان این مهاجران به کربلا، گروهی از دانشوران و محدثان شیعی نیز حضور داشتند که به گسترش
و معارف اهل بیت(ع) در این شهر می پرداختند.
این نوشتار دربردارندة مطالبی در اهمیت و تقدس شهر کربلا در میان شیعیان است و به موضوعاتی
چون دلایل اهمیت کربلا و نخستین زائران آن و نقش امام سجاد(ع) پس از واقعة عاشورا پرداخته و در
اشاره کرده و ضمن معرفی هشت تن از آنان، برخی » آل طعمه « پایان به عالمان شیعی کربلا به ویژه خاندان
از آثارشان را نیز نام برده است.
کربلاء کانت وما زالت من المدن المقدسة وعحط توجه الشیعة إلا أن هذه القدسیة تضاعفت
بعد شهادة الإمام الحسین علیه السلام و أصحابه فی عاشوراء سنة ١۶ للهجرة. بحیث أصبح
الشیعة من تلف أنحاء العالم یتطلعون إلی کربلاء والشهداء المدفونین بها بنظرة الإشادة والتقدیر؛
حتی أنهم یسجدون علی تربة هذه الأرض المقدسة.و قد أصبح حرم الإمام الحسین علیه السلام
قبلة العاشقین منذ زار الإمام السجاد علیه السلام ثم جابر بن عبد الله الأنصاری تربة سید الشهداء
علیه السلام فی کربلاء فی العشرین من صفر سنة ١۶ للهجرة وقد هیا هذا الأمر الأرضیة المناسبة
لحمجرة أبناء ومحبی أهل البیت علیهم السلام لتلک الأرض.
و کان من بین المهاجرین لکربلاء مجموعة من العلاء وا محدثین الشیعة والذین کان لم الدور
فی نشر معارف أهل البیت علیهم السلام فی هذه المدینة.
هذا البحث یضم معطیات عن أهمیة وقدسیة مدینة کربلاء عند الشیعة کما تطرق لبیان أدلة
أهمیة مدینة کربلاء وأول زوارها وکذلک دور الإمام السجاد علیه السلام بعد واقعة کربلاء وفی
الختام الإشارة إلی العلاء الشیعة القاطنین بکربلاء وخاصة عائلة "آل طعمة" وذکر ثمانیة من أبرز
علماءهم مع ذکر هم آئارهم.
Karbala has constantly been regarded as one of the holy cities and been special for Shiites; but the martyrdom of Imam Hussein (AS) and his companions in Ashura in the year 61 AH, has manifolded the sanctity and importance of the city; so that since then, Shiites from all over the world have regarded the city of Karbala and the martyrs buried there with praise and worship and have even prostrated themselves on the soil of this holy land. From the 20th of Safar in 61 AH when Imam Sajjad (AS) and after him, Jabir ibn Abdullah Ansari went to visit Imam Husseins tomb in Karbala, this holy shrine became a Qibla for devotees of Ahl al-Bayt (AS) and this paved the way for the migration of children and lovers of Ahl al-Bayt (AS) family. Among the immigrants to Karbala was a group of Shiite scholars who spread the teachings of Ahlul-Bayt (AS) in this city. This article contains material on the importance and sanctity of the city of Karbala among Shiites and addresses topics such as reasons for the importance of Karbala and its earliest pilgrims and the role of Imam Sajjad (AS) after the Ashura event, and in the end, has noted the Shiite scholars city in Karbala, especially family, Al Tomeh and along with introducing eight of them, has named some of their works too.