Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی پژوهشی با بهرهوری پژوهشی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی با رویکرد همبستگی انجام شده است. جامعهی پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است که از بین ایشان 181 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونه جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از توزیع دو پرسشنامهی خودکارآمدی پژوهشی فیلیپس و راسل و پرسش نامهی محققساختهی بهرهوری پژوهشی بین اعضای جامعهی پژوهش پس از تایید روایی و پایایی گردآوری گردید. نمرهی پایایی پرسشنامهی خودکارآمدی پژوهشی، 83/0 و بهرهوری پژوهشی 81/0 با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد.. دادههای حاصل پس از ورود در نرمافزار SPSS21 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای t تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسن و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: خودکارآمدی پژوهشی با میانگین 56/227 در سطح مطلوب و بهرهوری پژوهشی با میانگین 47/61 در سطح متوسط قرار دارند. از بین مولفههای خودکارآمدی پژوهشی مهارتهای نوشتن با میانگین 73/63 بیشترین و مهارتهای رایانهای و کمّی با 08/44 کمترین میانگین را داشتند. میانگین مهارتهای پژوهش عملیاتی 88/59 و طراحی پژوهش 87/59 میباشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی پژوهشی و مولفههای آن با بهرهوری پژوهشی رابطهی معنادار مثبت وجود دارد و بیشترین همبستگی مربوط به مولفهی مهارتهای طراحی پژوهش است (r= 0. 872). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفههای مهارتهای طراحی پژوهش و مهارتهای رایانهای و کمّی پیشبینیکنندهی بهرهوری پژوهشی هستند.
Objective: The Present research has been conducted to check the relationship between research
self-efficacy and research productivity among the faculty members of Ahwaz Azad University.
Methods: This descriptive research has been done in analytical survey manner with the
correlational approach. The population is consisted of all faculty member of Ahwaz Azad
University, 181of them were selected randomly as a sample. Data gathered use of Philips and
Russell research self-efficacy scale and researcher made questionnaire for research productivity.
After confirming of its validity and reliability, the questionnaires were given to the subjects after
filling them, they gave them back. The calculated reliability score of the self-efficacy questionnaire
was 0.83 and 0.81 for research productivity. The data obtained by the questionnaire, having inputted
into SPSS 21 software, were analyzed using descriptive and inferential statistics such as one sample
t test, Pearson correlation coefficient and regression.
Results: research self-efficacy with mean 227.56 is desirable and research productivity is
mediocre with mean 61.47. Among the self-efficacy factors, writing skills is the most with 63.73%
mean, and computer and quantitative skills are the least with44.o8% mean. The mean of operational
research is 59.88 and designing research is 59.87.
Conclusion: the findings showed that there is a significant positive relationship between
research self-efficacy and its dimensions with research productivity. Research design skills has the
greatest correlation with research productivity (r= 0/872). Results of regression analysis showed
that research design skills and e and computer skills can predict research productivity of faculty
members.