Abstract:
هدف کلی تحقیق بررسی تأثیر توانمندسازی شناختی بر حافظۀ کاری و یادگیری مشاهدهای مهارت پرتاب دارت کودکان بود. 40 دانشآموز 11-10 ساله بهصورت در دسترس انتخاب شدند. در مرحلۀ اول توانمندسازی شناختی و در مرحلۀ دوم یادگیری مشاهدهای پرتاب دارت انجام گرفت. در مرحلۀ اول، ابتدا پیشآزمون شناختی گرفته شد، براساس سن و نمرات پیشآزمون افراد به دو گروه 20 نفرۀ همگن تمرین شناختی و بدون تمرین شناختی تقسیم شدند. به گروه شناختی 8 جلسۀ 45 دقیقهای تمرینات توانمندسازی شناختی داده شد. سپس افراد در پسآزمون شناختی شرکت کردند. آزمون شناختی با استفاده از نرمافزار کرسی بلک (حافظۀ کاری) انجام گرفت. در مرحلۀ دوم، هر کدام از گروههای مرحلۀ اول به دو گروه 10 نفری مشاهدهای+بدنی و بدنی تقسیم شدند. پس از شرکت در پیشآزمون پرتاب دارت، مرحلۀ تمرین دارت (سه جلسۀ 20 پرتابی) بهصورت مشاهدهای و بدنی بود. گروه مشاهدهای+بدنی علاوهبر پرتاب ویدئو مدل ماهر پرتاب دارت را مشاهده کردند. پسآزمون شناختی در انتها گرفته شد. از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری2*3 و 2*4 استفاده شد. نتایج نشان داد که حافظۀ کاری گروه شناختی بهطور معناداری بهتر از گروه غیرشناختی بود. گروه شناختی+ مشاهدهای+ بدنی در پسآزمون دارت بهطور معناداری بهتر از سایر گروهها عمل کرد. بهنظر میرسد که توانمندسازی شناختی موجب تسهیل یادگیری از طریق مشاهده میشود.
The purpose of this study was to investigate the effect of cognitive empowerment on working memory and observational learning of dart throwing skill in children. Forty 10-11 years students were voluntarily and availably selected. This study was performed in two phases. In the first phase, cognitive enhancement was performed and in the second phase observational learning of dart throwing skill was performed. In the first phase, the pre-test was performed and groups were matched based on age and pre-test scores and they were divided into two homogenies groups (n=20) of cognitive exercise and no cognitive exercise. The cognitive group was given 8 sessions (45 minutes) of cognitive empowerment training. Then both groups received cognitive test. The cognitive tests were performed using Corsiblack software to measure working memory. In the second phase of the study, each of the first phase groups were divided into two groups of 10 observational + physical and physical groups. After dart throwing skill pre-test, dart throwing training in the form of observational and physical training was performed( 3 sections of 20 throwing). The observation + physical group in addition to the dart throwing training observe the skilled model of dart throwing through video. Then posttest was performed at the end of the second phase. Cognitive + observational + physical group performed significantly better on the dart post-test than the other groups. Results showed cognitive training also had a significant effect on learning through observation on dart throwing skills.
Machine summary:
کارشناسي ارشد دانشگاه شهيد بهشتي، دانشکدة علوم ورزشي و تندرستي، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران چکيده هدف کلي تحقيق بررسي تأثير توانمندسازي شناختي بر حافظۀ کاري و يادگيري مشاهده اي مهارت پرتاب دارت کودکان بود.
توانمندسازي شناختي به آموزش هايي اطلاق مي شود که مبتني بر يافته هاي علوم شناختي و به شکل تمرين سعي مي کنند عملکردهاي شناختي توجه ، ادراک ديداري -فضايي ، تميز شنيداري ، انواع حافظه به ويژه حافظۀ کاري و ساير کارکردهاي اجرايي را ارتقا دهند که همۀ اين موارد بر اصل نوروپلاستيستي يا همان انعطاف پذيري مغز اشاره دارد (١).
بنابراين ، هدف از اين مطالعه تعيين تأثير توانمندسازي شناختي با ماهيت تقويت کارکردهاي اجرايي در زمينۀ حافظۀ کاري ، توجه و بازداري پاسخ کودکان ١٢-١٠ سال بود و پيگيري اين مسئله که آيا بر اثر توانمندسازي شناختي احتمالي يادگيري مشاهده اي که مهارت حرکتي مي تواند تغيير کند.
طرح تحقيق به صورت اندازه گيري تکراري (مراحل پيش آزمون - تا يادداري کوتاه مدت ) با چهار گروه تجربي گروه شناختي + مشاهده اي + بدني ، گروه شناختي +بدني ، گروه غيرشناختي + مشاهده اي + بدني ، گروه غيرشناختي + بدني است که در آن اثر تقويت شناختي بر يادگيري از طريق مشاهده در مهارت پرتاب دارت آزمايش و با يکديگر مقايسه شده اند.
Working Memory Underpins Cognitive Development, Learning, and Education.
Executive attention, working memory capacity, and a two-factor theory of cognitive control.
Effect of Cognitive Training on Efficiency of Executive Control Network of Attention J Res Rehabil Sci. 2015;11 (3):10.