Abstract:
شمایلنگاری از جمله هنرهای عامه است که در فرهنگ ایرانی توانست، واقعه عاشورا را با فرهنگ بصری پیوند بزند و روایت شفاهی را به روایت تصویری بدل سازد. نقالان با شاعری بر سر هر کوچه و بازار پردهها را برای مخاطبان میخواندند و پیام و فرهنگ عاشورایی را با نغمهسرای سینه به سینه و نسل به نسل منتقل میکردند. این هنر را روزی میتوانستیم در همه جا ببینیم و از آن استفاده کنیم، اما امروز دیگر خبری از آن نیست. همچنین شمایلنگاران، شمایل مربوط به این واقعه را به ترسیم در آوردند تا در امکان مقدس و منازل بر دیوارها نصب شوند و نقالان با پردهخوانی و ارتباط نفس به نفس با مخاطبان همانند تئاترهای روحوضی و شیبهخوانی واقعه را شرح دهند. در این مقاله شمایلنگاری امام حسین (ع) و وقایع ظهر عاشورا براساس شمایلنگاری بر پردهها مورد تحلیل به روش فرم فرای صورت گرفته است. نتایج به دست آمده حکایت از این داشت که پردهها ضمن بیان احساسات شمایلنگار، توانستهاند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. این ارتباط چنانچه با روایت شفاهی همراه شود مخاطبان ضمن ابراز احساسات، پردهها را به سان شیء مقدس میانگارند که واسطه میان آنان با واقعه کربلا خواهد بود.
Screenwriting is one of the most popular arts in the Iranian culture that could link the events of Ashura with visual culture and turn the narrative into a narrative. The narrators with the poet in each street and the street read the curtains for the audience and transmitted Ashura's message and culture to the chest and to the generations. This art could be seen every day and used, but today there is no news of it. The photographers also plotted on the occasion of the event to be installed in holy places and houses on the walls, and the narrators with a curtain and self-esteem with audiences like the theoretical and theatrical theater To explain. In this article, the imam Hussein's imam's portrait and Ashura's afternoon events based on the screening on the screens are analyzed using the Faye Form method. The results suggest that the curtains, while expressing the emotional feelings, have been able to communicate with the audience. This connection, if accompanied by an oral narration, while the audiences express their feelings, regard the curtains as sacred object, which will interfere with the event of Karbala. Keywords: typography, form analysis, karbala, ashura, imam hussein (AS)
Machine summary:
در این مقاله یکی از پرده های موجود از شمایل نگاری امام حسین (ع ) و وقایع ظهر عاشورا با تحلیل فرم راجر فرای ٣ مطالعه شده است .
چه این منازعه حل شود و چه نشود، باید بپذیریم که شمایل نگاری هنری مذهبی-عامه است که کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی دارد که میتواند به عنوان رسانه ای ارتباطی پیام و فرهنگ ایرانی-اسلامی را به جهان منتقل کند (نک .
سیاست گذاران فرهنگی باید سیاست گذاری خود را از جایی که کمترین امیدی به موفقیت در آن است به سوی رسانه هایی مانند شمایل نگاری سوق دهند تا فرهنگ ایرانی-اسلامی را به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار دهند.
در این جا ما با این سؤال مواجهیم که کاربرد روش فرای چه کمکی به ما میکند که دیگر روش ها قادر به این کار نیستند؟ چرا ما در این مقاله از این روش استفاده کردیم ؟ در پاسخ ما به دو دلیل زیر اشاره میکنیم که در ارتباط با موضوع مقاله است : الف - خلق فرم در هنر بدوی این روش برای کلیه هنرهایی که به عدم بازنمایی واقعی از طبیعت باشد، کاربرد دارد.
همانطور که گفته شده در پرده ها خطوط از خود تصویر مؤثرتر هستند زیرا این خطوط هستند که تمایزگذاری میان عناصر موجود در شمایل موجود در پرده ها را ممکن کرده و بسیاری از احساسات شمایل نگار که از فرهنگ و تاریخی حکایت میکند را به مخاطب انتقال میدهد.