Abstract:
این پژوهش به منظور فراتحلیل پژوهش های انجام شده در زمینه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان است. جامعه آماری، پژوهش هایی است که سوالهای نسبتاً یکسانی در مورد اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری داشتند و روش آنها نیز آزمایشی و یا شبه آزمایشی بود. با بررسی پیشینه، تعداد 28 مقاله یافت شد. همگی این مقالات مربوط به سال های 1390 تا 1394 بودند. از این میان تنها 16 مطالعه، نتایج آماری خود را به خوبی گزارش کرده بودند. آزمون میانگین p برای ترکیب نتایج آزمون ها انتخاب شد و روش اندازه اثر کوهن برای دستیابی به مقدار اثر کلی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که اندازه d متوسط در اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان به میزان 067/1 است. با تبدیل متوسط d به مقادیر z در یک منحنی توزیع نرمال، سطح پوشش منحنی نرمال 86/0 به دست آمد که مقدار نسبتاً بالایی است. سطح معناداری محاسبه ها نیز 01/0 بدست آمد و اثربخشی کلی درمان های شناختی-رفتاری در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان تأیید گردید.
This research is aimed at a meta-analysis of research on the effectiveness of cognitive-behavioral therapies in reducing students' psychological problems. The statistical population is research that has relatively similar questions about the effectiveness of cognitive-behavioral therapies and their method is either experimental or quasi-experimental. By reviewing the history, 28 articles were found. All of these articles were from 2011 to 2015. Of these, only 16 reported well-reported statistical results. The mean test p was selected for combining the test results and the Cohen effect size method was used to achieve the total effect value. The findings of the study indicated that the average size of d in the effectiveness of cognitive-behavioral therapies in reducing students' psychological problems was 1.067. By converting the average d to z values in a normal distribution curve, the normal curve cover level was 0.86, which is relatively high. The significance level of the calculations was also 0.01 and the overall effectiveness of cognitive-behavioral therapies was confirmed in reducing students' psychological problems
Machine summary:
از آنجا که هدف روش فراتحلیل ، بررسی تناقض ها و تفاوت های موجود و کشف روابط تعاملی و مداخله ای برای رسیدن به یک نتیجه گیری عینی و معتبر در پژوهش های کمی است (دلاور، ١٣٨٤؛ هومن ، ١٣٩٢)، از این رو سؤال اصلی این مطالعه آن است که بر اساس پژوهش های انجام شده ، اثربخشی درمان های شناختی- رفتاری صورت گرفته در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان چگونه است ؟ روش در این پژوهش روش فراتحلیل مورد استفاده قرار گرفت .
1. Grim & Yarnold بنابراین به طور کلی، سه مرحله محاسباتی فراتحلیل که دراین پژوهش به کار گرفته شد، شامل موارد زیر است : مرحله ١- محاسبه اندازه اثر بر اساس تفاوت میانگین ها برای هر مطالعه بر اساس فرمول : ES=XE-XC/QP مرحله ٢- ترکیب اندازه اثر مطالعات آزمایشی به منظور محاسبه اندازه اثرکل بر اساس فرمول : (رجوع شود به تصویر صفحه) مرحله ٣- تبدیل اندازه اثرکل به مقادیر z در یک منحنی توزیع نرمال برای به دست آوردن سطح تحت پوشش منحنی نرمال : (رجوع شود به تصویر صفحه) جامعه ، نمونه و شیوه نمونه گیری: جامعه پژوهش حاضر را مطالعات مربوط به اثربخشی روش های شناختی- رفتاری در کاهش مشکلات روان شناختی دانش آموزان تشکیل داده است .
نتایج این فراتحلیل مبتنی و همخوان با نتایج تحقیقات غلامعلی لواسانی وهمکاران (١٣٩٣)، یگانه وهمکاران (١٣٩٣)، بلداجی وهمکاران (١٣٩٢)، جراره و محمدی (١٣٩٢) و صداقت وهمکاران (١٣٩٣) است که همگی در مورد اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری در کاهش ابعاد مختلف مشکلات روان شناختی دانش آموزان بوده اند.
A randomized clinical trial of cognitive-behavioral therapy and applied relaxation for adults with generalized anxiety disorder.