Abstract:
در جوامع و اقتصادهای امروزی، شرکتها نقش مهمی را در پیشرفت هر کشوری دارند. اما قرن اخیر شاهد جرایم، تخلفات و ناکارآمدی هیأتمدیرههای شرکتهای بزرگ بوده است. این وقایع هزینههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زیادی را به وجود آوردهاند. از طریق بررسیهای دقیق، مشخص شده است که این موارد به خاطر عدم وجود اقدامات حاکمیت شرکتی بوده است. در ادبیات حاکمیت شرکتی، دو نظریه عاملیت و خادمیت با مفروضات متضاد دربارهی «مدل انسان»، ساختارهای متفاوتی برای هیأتمدیرهی شرکتها پیشنهاد میدهند. تحقیق حاضر با نقد نظریههای غیربومی فوق و تبیین دیدگاه اسلامی «مدل انسان»، الگویی اسلامی ایرانی برای نقش هیأتمدیره ارائه مینماید. نتیجهی این تحقیق بیان میدارد که در دیدگاه اسلامی همهی اعضای هیأتمدیره نقشهای نظارت و مشاوره را بر عهده دارند و هر دوی ابعاد مادی و معنوی انسان سبب انگیزش میشود. همچنین، علاوه بر تقویت خودکنترلی درونی، نیاز به کنترل بیرونی وجود دارد. لذا، بر اساس الگوی اسلامی ایرانی هیأتمدیره، حضور هر دوی اعضای موظف و غیرموظف هیأتمدیره که سطح بالایی از خودکنترلی و اعتقاد به پاسخگویی در برابر خداوند داشته باشند، برای پیشگیری از انحراف و تقلب، بهبود عملکرد شرکتها و پیشرفت کشور مناسب است.
In modern-day societies and economies, companies and corporations play a key role indevelopment of any country. This century, however, has witnessed crimes, corruptions,and inefficiency of the board of directors of large corporations, imposing heavy social,economic and political burdens on the country. A close and precise evaluation has indicatedthat the problems have occurred for lack of measures by corporate governance. Incorporate governance, the two theories of "agency" and "s tewardship" with opposing hypotheseson "model of man" propose different s tructures for the boards of directors of thecorporations. This research paper pursues a critical approach to these non-native theoriesand while clarifying Islamic attitude toward "model of man", presents an Islamic-Iranianpattern for the role of the board of directors. Results of this s tudy indicate that in Islamicapproach, all board members are endowed with roles for supervision and consultation.Moreover, both material and spiritual aspects of man are causes of motivation in ours tudy. Also, in addition to boos ting self-control, there is a need for control from outsidethe corporation. Therefore, based on the Islamic-Iranian model of board of directors, thepresence of both executive and non-executive members of the board with high level ofself-control and s trong belief in responsiveness to God will be good for preventing fraudand corruption, improving the performance of corporations and progress of the country
Machine summary:
مشــکل پيش روي نظريه عامليت اين اســت که با تلاش براي اســتقرار نظارت بر مديريت (از طريق افزايش مديران مستقل ) به عنوان نقش مرکزي هيآت مديره اثر مهم ديگر نقش هاي هيأت مديره که مي توانند عملکرد شــرکت را بهبود بخشند، تنزل يابد (نيچالسون و کيل ٥، ٢٠٠٧، ص ٦٠٠).
Nicholson and Kiel 227 برخلاف نظريه عامليت ، طبق نظريه خادميت با افزايش مديران موظف در هيأت مديره بــه علت اين که آنان اطلاعات کافي از محيط عملياتي شــرکت دارند، مشــاوره ي بهتر صورت مي پذيرد و عملکرد شرکت افزايش مي يابد (نيچالسون و کيل ، ٢٠٠٧، ص ٦٠٠).
تحقيق حاضر با تحليل و نقد نظريه هاي متضــاد غيربومي عامليت و خادميت در مورد انگيزش مديران و نقش مديران غيرموظف و مســتقل هيأت مديره ، به دنبال پاسخ اين پرسش است که آيا با توجه به مفروضات مدل انسان در اسلام ، مي توان راه کاري عملي براي شيوه هاي رفتاري و ترکيب هيأت مديره ارائه نمود که منجر به پيشرفت و عملکرد بهتر گردد؟ ٣- پيشينه ي پژوهش اکثر پژوهش هاي بين المللي و داخلي انجام شده درباره ي اثر نقش و ترکيب هيأت مديره بر عملکرد شرکت ها و گزارش گري آن بر نظريه غربي نمايندگي تمرکز داشته اند.
Board composition and performance in Spanish non-listed family firms: The influence of type of directors and CEO duality, BRQ Business Research Quarterly, Volume 18, Issue 4, 213-229.
Agency theory: review of theory and evidence on problems and perspective, Indian Journal of Corporate Governance, Vol. 10, issue 1, 74-95.