Abstract:
از میان موضوعات مختلف که جزء دغدغههای متفکران مسلمان بوده، مسئلۀ مرگ است. هایدگر، یکی از فلاسفه اگزیستانس است که مرگاندیشی نزد او دغدغه اصلی بود. هدف مقالۀ حاضر، بررسی متافیزیکی مرگاندیشی نزد علامه و هایدگر است. نویسندگان تلاش خواهند نمود مرگاندیشی از منظر علامه را با مرگاندیشی نزد هایدگر مورد ارزیابی قرار دهند. مسئله این است که مبانی متافیزیکی چه نقشی در مرگاندیشی نزد علامه و هایدگر داشته و مرگاندیشی نزد این دو متفکر به چه نتایج و پیامدهایی منجر میگردد؟ به عنوان نتیجۀ اصلی پژوهش حاضر، بیان خواهد شد که مرگاندیشی نزد این دو متفکر به دلیل نگرش متافیزیکی متفاوت به پیامدهای متفاوتی منتهی میشوند. مرگاندیشی نزد هایدگر بدون ارتباط با حیات پس از مرگ و خداوند به عنوان مبداء هستی بیان میشود در حالی که نزد علامه، مرگاندیشی در ارتباط با زندگی پس از مرگ و ایمان به خداوند مطرح میگردد. با این وجود، برخی شباهتهای بنیادین را میان این دو اندیشمند میتوان نشان داد. روش پژوهش در مقاله حاضر، توصیفی – تحلیلی است و نویسندگان با تکیه بر آثار این دو متفکر و شارحان آن دو با رویکرد عقلگرایی انتقادی مرگاندیشی را نزد این دو مورد ارزیابی قرار میدهند.
Although many debates have been made on death, but thoughts on death are among the issues that have always been the subject of concern by many thinkers in the East and the West. For Muslim thinkers, traditional discussions include a discussion of death, but in the West, with the philosophers of existential philosophy, death is considered one of the important issues. Heidegger is one of the existential philosophers who displays thoughts on death as his main concern. The present article aims at presenting a metaphysical account of Death Thinking in the works of Allamah Tabatabai. The authors while trying to point out this issue, will evaluate thinking on death from Allameh's perspective and Heidegger's Death Thinking. As a result of the discussion in this article, it will be argued that the thought on death with these two thinkers results in different consequences due to different metaphysical attitudes. However, there are some fundamental similarities between these two thinkers. The methodology of the research in this article is descriptive-analytic, and the writers, relying on the works of these two thinkers and their commentators, evaluate with critical rationality approach death thinking of these two thinkers.