Abstract:
نظریه قاعده آمره، نخستین بار در چارچوب کنوانسیون 1969 وین در زمینه حقوق معاهدات وارد حقوق بینالملل موضوعه شد. بر اساس ماده 53 این کنوانسیون، سه شاخص عامبودن قاعده، تخطیناپذیری و شناسایی و پذیرش تخطیناپذیری آن از سوی جامعه بینالملل دولتها در کل خود، شاخصهای شناسایی قاعده آمره هستند. از سوی دیگر، باور به آمرهبودن قاعده منع توسل به زور گسترده است اما سنجش قاعده منع توسل به زور با شاخصهای فوق، نشان میدهد این قاعده را نمیتوان آمره قلمداد نمود چرا که آمرهبودن (یا تخطیناپذیری) آن به اندازه کافی مورد شناسایی و پذیرش دولتها در کل خود قرار نگرفته و همچنین این قاعده بهموجب دفاع مشروع و اقدام نظامی بر مبنای مجوز شورای امنیت بهترتیب قابل اعتذار و تخطی است. اما در مقابل، قاعده منع تجاوز ،بهواقع تخطیناپذیر و بدون استثناست و آمرهبودن آن بهصورت ضمنی مورد شناسایی و پذیرش دولتها در کل خود قرار گرفته است. بنابراین به نظر میرسد قاعده آمره حقوق بینالملل، قاعده منع توسل به زور و قاعده منع تجاوز باشد.
The theory of jus cogens entered into the international positive law by virtue of the 1969 Vienna Convention on the Law of Treaties. According to its article 53, there are three criteria for identification of a peremptory norm which are (i) being a norm of general international law, (ii) non-derogability, and (iii) recognition and acceptance of non-derogability by the international community of States as a whole. Furthermore, belief in the peremptory status of the ban on use of force is widespread but an evaluation of the prohibition on use of force based on the above-mentioned criteria demonstrates that the prohibition on use of force could not be considered as a peremptory norm since such nature has not been sufficiently recognized by the States. furthermore, it is derogable and apologetic under Security Council’s authorization to use force and self-defense, respectively. In contrast, the prohibition on aggression is indeed non-derogable and without any exception and also its peremptory nature has been implicitly recognized by the international community of States as a whole. Thus, it appears that the peremptory norm of international law on use of force should be the prohibition on aggression.
Machine summary:
از سوي ديگر، باور به آمره بودن قاعده منع توسل به زور، گسترده است اما سنجش قاعده منع توسل به زور با شاخص هاي فوق ، نشان ميدهد نميتوان اين قاعده را آمره قلمداد کرد چرا که آمره بودن (يا تخطيناپذيري) آن به اندازه کافي مورد شناسايي و پذيرش دولت ها در کل خود قرار نگرفته و همچنين اين قاعده به موجب دفاع مشروع و اقدام نظامي بر مبناي مجوز شوراي امنيت ، به ترتيب قابل اعتذار و تخطي است .
بر اين اساس ، پرسش اصلي پژوهش حاضر اين است که بر مبناي شاخص هاي مندرج در ماده ٥٣ کنوانسيون حقوق معاهدات ، آيا قاعده منع توسل به زور، آمره است ؟ فرضيه پژوهش حاضر اين است که نميتوان قاعده منع توسل به زور را آمره قلمداد کرد چون به موجب دفاع مشروع ، قابل اعتذار و در قالب نظام امنيت جمعي قابل تخطي است و همچنين تخطيناپذيري (يا آمره بودن ) آن به اندازه کافي مورد شناسايي و پذيرش دولت ها در کل خود قرار نگرفته است .
, “The Emptiness of the Concept of Jus Cogens, As Illustrated by the War in Bosnia-Herzegovina”, Michigan Journal of International Law, Vol. 17, No. 1, 1995.
Tladi, Dire, Special Rapporteur, Second Report on Jus Cogens, International Law Commission, 69th Sess.
Tladi, Dire, Special Rapporteur, Third Report on jus cogens, International Law Commission, 70th Sess.
Tladi, Dire, Special Rapporteur, Third Report on jus cogens, International Law Commission, 70th Sess.