Abstract:
مجموعه عوامل گسترده ای وجود دارند که بر کاهش هزینه های سازمان صدا و سیما تاثیر گذارند. در تحقیق حاضر تلاش شده است تا عواملی را که بر کاهش هزینه های سازمان صدا و سیما تاثیر گذارند را به روش تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبه بندی کنیم. اطلاعات تحقیق حاضر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت بر اساس مقایسات زوجی از نمونه ای متشکل از 26 کارشناس در حوزه مدیریت رسانه (بخش کیفی) و 100 نفر از کارشناسان مدیریت رسانه (بخش کمی) در سال 1398 جمع آوری شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که بیشترین تاثیر بر کاهش هزینه های سازمان صدا و سیما، متعلق به معیار اصلاح الگوی فرایند تولید و تامین محتوا می باشد. پس از اصلاح الگوی فرایند تولید و تامین محتوا، معیار های سیستمی کردن مدیریت مالی، سیستمی کردن مدیریت فناوری، حمایت مدیریت عالی، توانمند سازی کارکنان و ایجاد بانک های اطلاعاتی در رتبه های بعدی عوامل موثر بر کاهش هزینه های سازمان صدا و سیما قرار دارند. همچنین لازم به ذکر می باشد که معیار فرهنگ سازمانی، در رتبه بندی مذکور، در جایگاه آخر قرار دارد.
There are a wide range of factors that can reduce the cost of broadcasting. In the present study, we have tried to rank the factors that affect the reduction of expenses of the Radio and Television Organization by fuzzy hierarchical analysis method. The present research information was collected using the researcher-made questionnaire based on pairwise comparisons of a sample consisting of 26 experts in the field of media management (qualitative section) and 100 media management experts (quantitative section) in 1398. The results of this study have shown that the greatest impact on reducing the costs of the Broadcasting Organization belongs to the criterion of modifying the pattern of production process and content supply. After modifying the pattern of production process and content provision, the criteria for systematizing financial management, systematizing technology management, supporting senior management, empowering employees and creating databases are in the next ranks of factors affecting the reduction of IRIB costs. . It should also be noted that the criterion of organizational culture, in the mentioned ranking, is in the last place.
Machine summary:
به این منظور، از میان مدل های فرهنگی متعدد، مدل فرهنگیهافستد را برای ارزیابی ارزش های فرهنگی شرکت ها برگزیده و از داده های موجود در مطالعه رضا زاده (١٣٨١)، که به وسیله فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٥١ / تابستان ١٣٩٩ پرسشنامه طراحی شده توسط هافستد (١٩٨٤) به دست آمده ، استفاده کرده اند.
نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد ابزار ارائه شده توسط این محققان توانایی فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٥١ / تابستان ١٣٩٩ سنجش میزان موفقیت مدیریت دانش را در کمپانی های کوچک داراست ، اما در مورد سازمان ها و شرکت های بزرگ و متوسط نیاز است تا تغییراتی در ابزار ابداعی آنان به تناسب نوع و عملکرد کمپانی ایجاد شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٥١ / تابستان ١٣٩٩ جدول ٣: ترجیحات (قضاوت شفاهی) به کار رفته برای وزن دهی نسبی به معیارها در روش FAHP {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) لازم به ذکر است که با مصاحبه عمیق از ٢٦ کارشناس حوزه رسانه معیارهای زیر جهت تحلیل و رتبه بندی انتخاب شده عبارت است از: اصلاح الگوی فرایند تولید و تامین محتوا، فرهنگ سازمانی ، حمایت مدیریت عالی، توانمندسازی کارکنان ، سیستمی کردن مدیریت مالی، سیستمی کردن مدیریت فناوری، ایجاد بانک های اطلاعاتی.
پس از اصلاح الگوی فرایند تولید و تامین محتـوا، معیـارهـای فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٥١ / تابستان ١٣٩٩ سیستمی کردن مدیریت مالی، سیستمی کردن مدیریت فناوری، حمایـت مـدیریت عـالی، توانمنـد سازی کارکنان و ایجاد بانک های اطلاعاتی در رتبه های بعدی عوامل مـوثر بـر کـاهش هزینـه هـای سازمان صدا و سیما قرار دارند.