Abstract:
هدف این پژوهش تبیین مسئولیتپذیری شخصی و سرزندگی تحصیلی بر اساس مهار روانشناختی والدین بود. 313 دانشآموز دبیرستان دوره اول (پایه نهم) و دوم (پایه یازدهم) شهرستان فیروزآباد در سال تحصیلی 97-1396 با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای مهار روانشناختی پیشرفتمحور و وابستهمحور (سوننس و دیگران، 2010)، مسئولیتپذیری شخصی (مرگلر و شیلد، 2016) و سرزندگی تحصیلی (حسینچاری و دهقانیزاده، 1391) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که بعد مهار شناختی و پاسخگویی مسئولیتپذیری توسط توجه مشروط والدین بهطور مثبت، توسط مهار پیشرفتمحور والدین بهطور منفی و بعد مهار رفتاری هیجانی مسئولیتپذیری نیز بهطور منفی توسط اتکا به والدین پیشبینی میشود. افزون بر آن، این نتایج نشان داد که مهار پیشرفتمحور والدین بهصورت منفی پیشبینیکننده سرزندگی تحصیلی است. در مورد نقش تعدیلگری جنس، یافتهها نشان داد که در دختران اتکا به والدین پیشبین منفی هر دو مؤلفه مسئولیتپذیری شخصی است، اما در پسران توجه مشروط والدین پیشبین مثبت مهار شناختی و پاسخگویی است. سرزندگی نیز در دختران توسط مهار پیشرفت محور بهصورت منفی و در پسران توسط توجه مشروط والدین بهصورت مثبت و توسط اتکا به والدین بهصورت منفی پیشبینی میشود. این یافتهها حاکی از آن است که توجه مشروط والدین به دلیل تأکید بر رفتار و پیامدهای آن، افزایش مسئولیتپذیری شخصی دانشآموزان را در پی دارد، اما تأکید بر عملکرد بالاتر از استاندارد در مهار پیشرفتمحور، به دلیل آنکه بر توانایی فراتر از تحول شناختی دانشآموز تأکید دارد با کاهش مسئولیتپذیری شخصی همراه است. همچنین، وابستگی به والدین در رفتارها و حل مشکلات، مهار درونی رفتاریـ هیجانی را تضعیف میکند. افزون بر آن، والدین پیشرفتمحور با ایجاد تنیدگی و اضطراب و احساسهای منفی، مانند گناه و شرم که در پی عملکرد بالاتر از استاندارد بهوجود میآید، موجب کاهش سرزندگی میشوند.
he aim of this study was to explain personal responsibility and academic buoyancy based on parental psychological control. Participants were 313 junior and senior high school students from Firoozabad city, in 1396-1397 academic year. They were selected by random cluster sampling. They answered Dependency-oriented and Achievement-oriented Psychological Control (Soenens etal, 2010), Personal Responsibility (Mergler & Shield, 2016), and Academic Buoyancy (Hosseinchari & Dehghanizadeh, 1391) Scales. To study the reliability and validity of the instruments, Alpha Cronbach coefficients and factor analysis were used. The results of simultaniuous regression analysis showed the component of cognitive control and personal accountability was predicted positively by conditional parental regard and negatively by achievement-based control. Emotional - behavioral control was predicted by dependence on parents. About academic buoyancy, it was found that parental achievement-based control predicted academic buoyancy negatively. Regarding gender as a moderator, results showed that in girls, dependence on parents predicted both components of personal responsibility negatively while in boys, conditional parental regard predicted cognitive control and personal accountability positively. Academic buoyancy in girls was positively predicted by parental achievement-based control and in boys positively by conditional parental regard and negatively by dependence on parents. According to these findings, conditional parental regard, due to the emphasis on behavior and its consequences, has increased personal responsibility among students. But, in parental achievement -based control, because of the emphasis on performance above the standard and ability beyond the cognitive development of the students, personal responsibility decreased. Besides, dependence on parents in behaving and problem solving, weakens behavioral and emotional control. Achievement -based control weakens academic buoyancy by causing stress and anxiety and inducing emotions such as guilt and shame.