Abstract:
یکی از باورهای و موتیفهای بیبدیل درمیان مسلمانان وبلکه کلیه ملل جهان عقیده به ظهور منجی
آخرالزمان و رقم زدن سرنوشت جهان به نفع آن عقیده وقوم است. مسلمانان با طرح دکترین مهدویت با
ساختار و شالوده محکمء مرج امید را در بین آحاد پیروان در کلیه اعصار تسری دادهاند. در عصرکنونی
نیزترویج این عقیده وانتقال آن به نسل جوان برای آمادگی ودرعین حال تعهد به انجام تکالیف از
وظایف محوری نظام است. انتقال این امر به صورت خاص برعهده آموزش و پرورش خصوصا در دوره
متوسطه اول و دوم است که بلوغ فکری واجتماعی دانشآموزشکل میگیرد. دراین پژوهش به بررسی
میزان بازتاب مبانی مهدویت و ظهور در کتب متوسطه اول و دوم پرداخته شده است. این پژوهش نشان
داد که این مضامین علیرغم اهمیت مورد غفلت قرا رگرفته حجم مطالب مطرح شده به نسبت کل
موضوعات ناچیزو قابلیت انتقال کامل محورهای آخرالزمانی را ندارد. بسترامیدآفرینی نیزمیتواند با تنوع
وتکثربیشتردراین متون(اعم از نظم یا نش) مطرح شود.
One of the irreplaceable beliefs and motives among Muslims and all the nations of the world is the belief in the emergence of the savior of the apocalypse and the determination of the destiny of the world in favor of that belief and people. By extending the Mahdism doctrine with a strong structure and foundation, Muslims have spread the wave of hope among the followers of all ages. In the current era, promoting this idea and passing it on to the younger generation to prepare and at the same time commit to homework is one of the central tasks of the system. The transfer of this task is specifically the responsibility of education, especially in the first and second secondary school, when the intellectual and social maturity of the student is formed. In this research, the extent of reflection of the principles of Mahdism and emergence in the first and second secondary books has been studied. This study showed that despite the neglected importance of these topics, the volume of material presented in relation to the total number of minor issues and the inability to fully transfer the apocalyptic axes is not possible. The context of hopefulness can also be presented with more variety and multiplicity in these texts (whether prose or prose)
Machine summary:
در این پژوهش به بررسی میزان بازتاب مبانی مهدویت و ظهور در کتب متوسطه اول و دوم پرداخته شده است.
جعفری هرندی(1391) در پژوهشی با عنوان تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی به لحاظ توجه به مباحث مهدویت، به این نتیجه رسید که، کتابهای درسـی فارسی(3/43درصد موارد)، هدیههای آسمانی (5/41درصد موارد) و تعلیمات اجتماعی(2/15 درصد موارد) توجه بیشتری به حوزه مهدویت داشتهاند.
مهمترین انعکاس مهدویت در کتب درسی دورههای آموزش و پرورش، مطلبی است که در کتاب هدیههای آسمانی دوم ابتدایی با عنوان نیمه شعبان شرح تقریباً مناسبی در معرفی حضرت مهدی( و شرایط ظهور بیان کرده است.
1. تحلیل کتب فارسی متوسطه اول و دوم بررسی موضوعات کلی که بر اساس آموزههای دینی حاصل شد در جدول زیر به نمایش گذاشته شده است.
2. بررسی محتوای مهدوی در کتب فارسی متوسطۀ اول و دوم محتوای مورد نظر این پژوهش در 7 جلد کتاب بررسی شده مأیوسکننده است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج فوق نشان میدهد در کتابهای ادبیات متوسطه اول و دوم توجه کافی به حـوزه مـهدویت نشده است.
پیشنهاد کاربردی با عنایت به حجم مطالب مطرح شده در کتب ادبیات فارسی دورهی اول و دوم متوسطه میزان دروس و متون مطرح شده به ترتیب زیر است: از این تعداد درس مقدار مضامین مطرح شده در خصوص حضرت مهدی( به ترتیب زیر است: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} به نظر میرسد نرخ مطرح شده در هر پایه درسی ما را به این نتیجه میرساند که در هر 100 صفحه حداقل پنج صفحه مستیقماً به مضامین مرتبط با ظهور و آخرالزمان مطرح شود.