Abstract:
با ورود اروپا به دوران میانه و نگرش اساسا آنجهانی مسیحیت همراه با خصلتهای ذاتی آن مانند فردگرایی و جهانشمولگرایی، نگاه به انسان و جایگاهش، چه در رابطه با جامعه و چه در رابطه با حکومت، متحول شد. این تحول در مفهوم شهروندی که فرهنگ سیاسی مغربزمین از دوران باستان به ارث برده بود نیز اثر گذاشت. دیدگاه رایج بر تاریخنگاری تحولات و تفکر اجتماعی، تصویری ارائه میکند که در آن گسترش فرهنگ مسیحیت به ذوب شدن فردیت انسانی در جامعه منتهی شده است. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از روش تحلیلی- تاریخی، تکیه بر دستاوردهای پژوهشهای علمی و غیر جانبدارانه تاریخنگاری متاخر دوران میانه نشان داده شود که برخلاف تصور رایجی که دوران میانه اروپا را مصادف با محو فردگرایی به نفع جمعگرایی حاصل آموزههای دینی مسیحیت میداند، منشا همگنسازی فرهنگ سیاسی جوامع مغربزمین، نه فرهنگ مسیحی دوران میانه، بلکه تفکر دوران نوزایی و سپس روشنگری است.
Machine summary:
در این مقاله تلاش شـده اسـت تا با استفاده از روش تحلیلی- تاریخی، تکیه بر دستاوردهای پژوهش های علمی و غیر جانب دارانه تاریخ نگاری متأخر دوران میانه نشان داده شود که برخلاف تصور رایجی که دوران میانه اروپا را مصادف با محو فردگرایی به نفع جمع گرایی حاصل آموزه های دینی مسیحیت میداند، منشأ همگن سـازی فرهنـگ سیاسـی جوامـع مغرب زمین ، نه فرهنگ مسیحی دوران میانه ، بلکه تفکـر دوران نـوزایی و سـپس روشنگری است .
بر این اساس توجه به تحول مفهوم انسان ، جایگاه او در جهان و ارتبـاط او با پیرامونش ، تحول مفهوم عقل و عقلانیت به ویژه در رابطه با وحی و توجه بـه تحـول در سلسله مراتب ارزش های اخلاقی و شکل گیری منظومـه هـای اخلاقـی متفـاوت بـا دوران باستان ، ضروری است .
بلک بحث خود را با طرح این نکته که برخی واژگان رایج در ادبیـات سیاسـی دوران میانــه (regnum, civitais, dominium, corpus, provincia, ducatus, commune) بــه واحدهای مختلف سیاسی اطلاق میشده ، آغـاز مـیکنـد کـه از آن میـان یونیورسـیتاز، کامیونیتاز، کورپوس و سیویتاز به حکومت اشاره داشته است .
سیاست جمـع گرایـی، سیاسـت را بـه معنی فعالیت برای آفرینش «جامعه » از طریق تعیین «خیر مشترک» و ایجاد تطابق بـا آن میفهمد؛ خیر مشترکی که مانند آنچه به عنوان مثال در زندگی اجتماعی یـک روسـتای قرون وسطایی به طور خودبه خود پدید آمده بود نیست ، بلکه باید انتخاب شـود و شـکل بگیرد (٩٠ :١٩٩٣ ,Oakeshott).