Abstract:
هدف: اعتیاد یکی از مسائلی است که به روابط بین خانواده آسیب می زند و همین مسئله موجب مشکلات روانی بسیاری در آینده برای کودکان می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ارزنده سازی، ناارزنده سازی و نحوه روابط خانوادگی کودکان دارای والد وابسته به مواد و عادی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی واز نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری دانش آموزان ابتدایی دختر شهر معمولان بود. 25 دانش آموز دارای والد وابسته به مواد و 25 دانش آموز دارای والد عادی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی ارزنده سازی، ناارزنده سازی و نحوه روابط خانوادگی از آزمون ترسیم خانواده، استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون مجذورکای تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه کودکان دارای والد وابسته به مواد و کودکان دارای والد عادی در اولین شخص ترسیم شده، ناارزنده سازی و فاصله بین والدین تفاوت معناداری وجود داشت، اما بین ترسیم با فاصله کودک از والدین تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با استناد به تفاوت بین کودکان عادی و کودکان با والدین وابسته به مواد باید از تاثیرات منفی اعتیاد بر رفتار و شخصیت کودک جلوگیری کرد و این کودکان را تحت برنامه های مداخلاتی زودهنگام قرار داد.
Objective: : Addiction is one of the issues that damages family relationships and this issue will cause many psychological problems for children in the future. The purpose of this study was to compare valuation, devaluation, and family relationships between children with substance-dependent and normal parents. Method: The present research was descriptive and causal-comparative. The statistical population was all female elementary students of Machr('39')moulan city. 25 students with substance-dependent parents and 25 students with normal parents were selected through convenience sampling. To evaluate valuation and devaluation, and family relationships, Family Drawing Test (FDT) was used. Data were analyzed using chi-square test. Results: The results showed that there were significant differences between the two groups of children with substance-dependent parents and children with normal parents in the first drawn person and devaluation and the distance between parents, but there was no significant difference between them in terms of drawing the childchr('39')s distance from the parents. Conclusion: Given the differences between children with substance-dependent and normal parents, the negative effects of addiction on the childchr('39')s behavior and personality should be avoided and these children should be included in early intervention programs.
Machine summary:
مقایسه ارزنده سازی، ناارزنده سازی و نحوه روابط خانوادگی کودکان دارای والد وابسته به مواد و عادی: آزمون ترسیم خانواده 4 کورش امرائی ١، صبا سیاه منصور ٢، لیلا فتحی ٣، سلمان زارعی تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٠٧/٠٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٩/٠٥/٢٨ چکیده هدف : اعتیاد یکی از مسائلی است که به روابط بین خانواده آسیب میزند و همین مسئله موجب مشکلات روانی بسیاری در آینده برای کودکان میشود.
Cummings, George, McCoy & Hingson Davies 3.
بر همین اسـاس ، پژوهش حاضـر در این راسـتا طرح ریزی شدکه این روابط را در خانواده های با والد معتاد بر اساس آزمون ترسیم خانواده که برون ریزی دنیای درون کودک اسـت ، نشـان دهد و به مقایسـه ارزنده سـازی، ناارزنده سازی و روابط خانوادگی کودکان دارای والد معتاد و عادی بپردازد.
جدول ١: آماره های توصیفی ارزنده سازی خود و اعضای خانواده در کودکان دارای والد معتاد و عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتـایج آزمون مجـذور خی دو متغیری حکـایـت از معنـادار بودن تفـاوت فراوانیهـای دو گروه داشت (٠٠٥>P ,١٢/٧٥ =مجذور خی).
جدول ٤: آماره های توصیفی فاصله کودک از والدین در کودکان دارای والد معتاد و عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ١٦ نتـایج آزمون مجـذور خی دو متغیری حکـایـت از عـدم معنـاداری تفـاوت فراوانیهـای دو گروه داشـت (٠٠٥ بحث و نتیجه گیری از دیدگاه روان تحلیل گری، فرد ارزنده سازی شده کسی است که کودک بیشترین نیروی عاطفی خود را در وی سـرمایه گذاری میکند و به همین دلیل اسـت که غالباً، همانطور که پورو خاطر نشـان کرده اسـت ، موضـوع همسـان سـازی هشـیار یا ناهشـیار وی قرار میگیرد.
Promoting Optimal Parenting and Children’s Mental Health: A Preliminary Evaluation of the How-to Parenting Program, Journal of Child and Family Studies, 23(6) 949-964.