Abstract:
نیاز به توسعه رهبری موضوعی ضروری به نظر میرسد. سازمان های مختلف دریافته اند در شرایط پیچیده و سراسر ابهام امروزی برای بقا نیاز به مهارت های رهبری و شایستگی های سازمانی دارند تا بتوانند مانند گذشته موفق عمل کنند. هدف از انجام این پژوهش مرور مطالعات صورت گرفته در مورد برنامه توسعه فردی می باشد، ابتدا عناصری چون یادگیری، توانمندسازی، شایستگی و برنامه ریزی استراتژیک که از ملزومات ایجاد مدل های توسعه فردی است، تشریح شده و این عناصر در ارائه گام های توسعه فردی بررسی و به تفصیل بیان شد،در آخر مبحث رهبری و مدل های توسعه فردی برای رهبری تشریح شد. روش تحقیق به صورت کتابخانه ای و مرور ادبیات و هدف از این پژوهش پاسخ به سوالات می باشد. در نهایت مدل توسعه رهبری شرکت مپنا به عنوان مدل جامع انتخاب شد.
Machine summary:
مستندات و تجربیات گویای این است که عواملی همچون آموزش، تغییرات ساختار سازمان و نیز مشارکت دهی کارکنان در افزایش کارایی و اثر بخشی نیروی انسانی سازمان و ارتقاء تعهد سازمانی افراد موثر است (صدر آبادانی،1395:1) فعالیت های توسعه منابع انسانی شامل طراحی و ارائه آموزش، پرورش و توسعه برای بهبود اثر بخشی سازمانی می باشد.
برنامه توسعه فردی (Individual development plan): برنامه ریزی توسعه فردی به عنوان یک "ابزار کاربردی" باعث رشد و ارتقاء دانش و مهارت کارکنان از طریق مشارکت فعال سرپرستان و مدیران می شود که مهمترین ویژگی آن تعامل دو سویه کارکنان و سرپرستان (مدیران) است( حسن زاده، شهرانی،:1384: 1).
در این برنامه سعی می گردد تا کارکنان با توجه به توانایی ها و قابلیت های خود در راستای اهداف سازمان و شغل خویش توسعه یابند و بین نیازهای توسعه فردی و وظایف شغلی خویش ارتباطی پویا برقرار کند.
بر این اساس در این گام با استفاده از تکنیک هایSWOTو PEST فردی شرایط موجود تبیین شده و سپس با لحاظ مشخصه هدف اثربخش SMART اهداف کوتاه مدت و بلندمدت سازمانی تعیین می گردد و اهداف توسعه ای تعیین می شود که در واقع حوزه هایی است که فرد برای بهبود انتخاب می کند.
(به تصوير صفحه مراجعه شود)الگوی توسعه فردی قلی پور و همکاران(1397) رهبری (Leadership): بسیاری از نویسندگان مدیریت توافق دارند که رهبری عبارت است از : فرایند نفوذ در فعالیت های فرد یا گروه به منظور کوشش برای رسیدن به هدفی در موقعیتی مشخص (هرسی و بلانچارد،1369: 171).