Abstract:
در عصر ما رســانهها به عنوان یکــی از نهادهای اجتماعی، کارکــرد انتقال میراث فرهنگی ـ اجتماعــی و ارزشهای جوامــع را بر عهده دارند. از آنجا کــه از مهمترین عوامل و انگیزههای مســافرت انســان، باورهای مذهبی و احساسات دینی بوده اســت و بحث پیوند گردشگری و رسانه نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم و اساسی عصر کنونی، رابطهای تنگاتنگ با توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع دارد، پرداختن به رســانه و گردشــگری مذهبی، بسیار ضروری و بااهمیت به نظر میرســد. این پژوهش، بر پایه روش پیمایشــی استوار است و سعی آن بر مطالعه تاثیر میزان اســتفاده از رســانهها بر میزان تمایل به گردشگری مذهبی است و با تکمیل پرسشــنامه میان چهارصد نفر از این گردشــگران، که در زمان جمع آوری دادهها در حرم مقدس حضور داشتهاند، انجام شده. نتایج نشان میدهد که بین میزان دسترسی به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین با میزان تمایل به گردشــگری مذهبی و همچنین بین میزان استفاده از وســایل ارتباط جمعی با میزان تمایل به گردشگری مذهبی، رابطه وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از این اســت که ســهم فناوریهای نوین ارتباطــی و اطلاعاتی در میزان تمایل به گردشگری مذهبی، بیش از وسایل ارتباط جمعی است.
Nowadays, as one of the social organizations, media must transmit the sociocultural heritage and values of societies. Since one of the most important factors and motives of travelling is religious beliefs and feelings and since the discussion of the link between tourism and media, as one of the most important and essential issues of the present age, is closely related to the social, economic, and cultural development of societies, it is essential to study media and religious tourism. Based on surveys, this study aims to investigate the impact of media use on the tendency to religious tourism. Data was completed through the questionnaires filled in by 400 tourists who were present in the holy shrine at the time of the data collection. The results present a relationship between access to modern information and communication technologies and the tendency to religious tourism (sig: 0.000) as well as the extent of the use of mass media and the tendency to religious tourism The results also reveal that the share of new information and communication technologies in tendencies to religious tourism is more than that of the mass media.