Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به دنبال ارتباط بین فنّاوری نرم با تحقیقات علوم انسانی و به منظور ارزشآفرینی در پژوهشهای علوم انسانی اسلامی بود. روش: این پژوهش یک مطالعۀ کیفی و کمّی (آمیخته) است که به صورت توصیفی- تحلیلی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و بررسیهای میدانی انجام شده است. یافتهها: در مرحلۀ اول برای گردآوری دادهها، از ابزار مصاحبۀ اکتشافی و نیمهساختاریافته با خبرگان استفاده شده است. در مرحلۀ دوم، با استفاده از تکنیک SWOT، راهبردهای مدیریتی به منظور ارزشآفرینی در پژوهشهای علوم انسانی ارائه شد. بدین منظور ابتدا نقاط قوّت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پژوهشهای علوم انسانی شناسایی و توسط کارشناسان وزندهی شدند. سپس ماتریس SWOT استخراج و راهبردهای مناسب ارائه شد. نتیجهگیری: چهار راهبرد اصلی شامل تحول در علوم انسانی و پژوهشهای علوم انسانی، کارآفرینی در پژوهشهای علوم انسانی، روشهای تحقیق در پژوهشهای علوم انسانی و راهبرد ساختاری در پژوهشهای علوم انسانی، در راستای ارزشآفرینی در پژوهشهای علوم انسانی ارائه شده است.
Objectives: The main theme of the present article is to study the relationship between soft technology and human sciences research in order to create value for humanities researchs. Method: The method of the study is qualitative and quantitative. In the qualitative research and targeted approach, as far as reaching saturation point, 12 teachers and humanities scholars who were in contact with Incubators and Science and Technology Park; With the aim of implementation of programs in the community, as well as the University of fourth-generation technology. This descriptive study - analysis using library studies, field studies were carried out in two stages. In the first stage exploration to collect data and semi-structured interviews with experts were used. In the second stage, using SWOT management strategies in order to create value in humanities research were presented. For this purpose, strengths, weaknesses, opportunities and threats were identified as humanities research; and by weighting the experts. SWOT matrix was then extracted as appropriate strategies. Results and Conclusion: The author of the article concludes in the following four main strategies to create values in human sciences researches: A change in human sciences researches, value-creation in human sciences researches, research methods in human sciences researches and structural strategy in human sciences researches.
Machine summary:
(امام خميني، ١٣٧٧، ج ١٢: ٣٤٠) خبرگان دانشگاهي معتقدند که ما ميتوانستيم مدعي نسل چهارم فّناوري با محوريت فرهنگ اسلامي - ايراني باشيم ؛ زيرا در حوزههايي از علوم انساني، از غربيها هم جلوتر حرکت کرده و داراي مباني فکري بسيار قوي بودهايم ؛ چنانچه مقام معظم رهبري نيز اعتقاد دارند: «ما در بخشي از رشته هاي علوم انساني، قرنها جلوتر از دنيا هستيم .
(عنايتي و همکاران، ١٣٩٢: ١٦٩) در نسل چهارم دانشگاهها، کاربردي کردن پژوهشهاي علوم انساني يا به عبارتي؛ فّناوريهاي نرم، مأموريت اصلي اين دانشگاهها در نظر گرفته شده است .
در گذشته انتخاب شريک خارجي براي سازمانها و مراکز با خريد دانش فني نيز همراه بود که اين موضوع مهم ترين عامل عدم توسعۀ علم و فّناوري محسوب ميشود(ستاري، ١٣٩٤: ٨)؛ اما متأسفانه در حرکت از نسل اول به نسل چهارم دانشگاهها، آنچه مورد غفلت دانشگاههاي ايران واقع شده، مسئلۀ علوم انساني، پژوهشهاي علوم انساني و هويت منابع انساني است .
دغدغۀ ذهني محققان در اين پژوهش ، راهبردهاي ارزشآفريني براي پژوهشهاي علوم انساني به منظور ايجاد دانشگاه نسل چهارم است .
اساتيد و پژوهشگران علوم انساني، هم در توليد فکر و انجام پژوهشهاي بنيادي و هم در کاربردي کردن اين پژوهشها با توجه به نياز جامعه ، نقش بسيار اساسي دارند؛ بسترساز حرکت به سمت کاربردي کردن علوم انساني اسلامي، وجود دانشگاههاي نسل چهارم در راستاي انتقال فّناوري نرم، همراه با فّناوري سخت است .