Abstract:
عصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادی است و سازمانهایی میتوانند خود را با این شرایط تطبیق دهند و در صحنه رقابت باقی بمانند که مدیران و رهبرانی کارآمد، تغییرگرا و با چشم اندازی بلند مدت داشته باشند.این پژوهش با هدف «بررسی تاثیر هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه برند با توجه به نقش میانی عملکرد سازمان (موردمطالعه نواحی فروش ایران خودرو)» انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مسئولین فروش مناطق کل کشور میباشند. که تعداد آنها در حدود 231 نفر بوده و از این تعداد، تعداد 143 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای اندازه گیری روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر 88/0 برآورد گردید. برای بررسی نتایج از نرم افزار Amos استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه برند با نقش میانی عملکرد سازمان به طور معنی دار تاثیر دارد.
Machine summary:
رابطه هوش رقابتی و جایگاه برند با در نظر گرفتن متغیر میانجی عملکرد سازمان (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو) سید فخرالدین طاهرزاده موسویان ، متینه مقدم ، عادل سعیدیپور چکیده عصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادی است و سازمانهایی میتوانند خود را با این شرایط تطبیق دهند و در صحنه رقابت باقی بمانند که مدیران و رهبرانی کارآمد، تغییرگرا و با چشم اندازی بلند مدت داشته باشند.
این پژوهش با هدف «بررسی تأثیر هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه برند با توجه به نقش میانی عملکرد سازمان (موردمطالعه نواحی فروش ایران خودرو)» انجام گرفته است.
نتایج تحقیق نشان داد هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه برند با نقش میانی عملکرد سازمان به طور معنی دار تأثیر دارد.
پژوهش حاضر در دفاتر منطقهای شرکت انجام گشت زیرا عملکرد دفاتر منطقهای به این صورت میباشد که تمامی فعالیتهای رقبا به صورت روزانه در بازار بررسی و مشاهده میگردد و سپس به گردآوری و تجزیه و تحلیل این دادهها در مناطق فروش پرداخته میشود و تمهیدات لازم جهت خنثی نمودن و یا بهره برداری مناسب از این اتفاقات جهت ارتقاء جایگاه برند شرکت را پایه ریزی مینمایند.
با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها و نتایج آزمونهای انجام شده، نتایج حاصل از این پژوهش بصورت خلاصه بیان میگردد: فرضیه اول: هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه برند تأثیر دارد.
نتایج نشان میدهد هوش رقابتی بر ارتقاء جایگاه برند تأثیر معنی داري دارد و ضریب همبستگی برابر 0.
پس این فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد، به این مفهوم که تغییرات در هوش رقابتی باعث ایجاد نوسان در متغیر وابسته (ارتقاء جایگاه برند) خواهد بود.
نتایج نشان میدهد بین عملکرد سازمان بر ارتقاء جایگاه برند تأثیر معنی داري دارد و ضریب همبستگی برابر 0.