Abstract:
امروزه تکنولوژی های مدرن تقریبا هر جنبه از زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده اند که منجر به تغییرات چشمگیر در عرصه کسب و کار میشود. راه حلهای تجاری و تجارت الکترونیک تجارت را تسهیل می کند و امکان تکمیل فرآیندهای تجاری برای صادرات و واردات در حداقل زمان و هزینه را فراهم میسازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از ابزار پرسشنامه میباشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر توسعه صادرات میباشد. جامعه آماری پژوهش، متخصصان و اساتید حوزه صادرات بودهاند و تعداد نمونه 100 نر در نظر گرفته شده است. روایی سوالات پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان حوزه مدیریت بازرگانی مورد تایید قرار گرفت، پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 0. 79 محاسبه شد. این پرسشنامه پس از تایید و تعیین روایی و پایایی، توسط محقق در بین متخصصان و اساتید حوزه صادرات در شهر مشهد با روش نمونهگیری تصادفی ساده توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه، از نرم افزارspss استفاده شده است. آزمون کولموگروف اسمیرنوف غیرنرمال بودن دادهها را نشان داد به همین جهت برای بررسی فرضیات پژوهش از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن بود که نشان داد که تجارت الکترونی با ضریب Beta=0. 864 تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه صادرات دارد. همچنین مثبت بودن عدد رگرسیون (R=0. 864) به این معنا بود که رابطه مستقیمی میان تجارت الکترونیک (متغیر وابسته) و توسعه صادرات (متغیر مستقل) وجود دارد. در کل نتایج آزمون رگرسیون خطی ساده تمامی فرضیههای پژوهش را تایید کرد.
Today, modern technologies have affected almost every aspect of human life, leading to dramatic changes in the field of business. Commercial and e-commerce solutions facilitate trade and enable the completion of business processes for export and import in a minimum of time and cost. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical method using a questionnaire. The purpose of this study is to investigate the impact of e-commerce on export development. The statistical population of the study was experts and professors in the field of export and the number of samples was 100 males. The validity of the questionnaire questions was confirmed by professors and experts in the field of business management, its reliability was calculated by Cronbach's alpha test of 0.79. This questionnaire, after confirming and determining its validity and reliability, was distributed by the researcher among experts and professors in the field of export in Mashhad by simple random sampling method. SPSS software was used to analyze the data obtained from the questionnaire. Kolmogorov-Smirnov test showed that the data were abnormal. Therefore, a simple linear regression test was used to test the research hypotheses. The results of data analysis showed that e-commerce with Beta coefficient = 0.864 has a positive and significant effect on export development. The positive regression number (R = 0.864) also meant that there was a direct relationship between e-commerce (dependent variable) and export development (independent variable). In general, the results of simple linear regression test confirmed all research hypotheses.
Machine summary:
تجارت الکترونيکي نه تنها باعث شده است تا مصرف کنندگان از افزايش رقابت محصولات و کالاهاي صادراتي منتفع شوند، بلکه صادر کنندگان نيز فرصت هاي بيشتري براي مشارکت در بازار جهاني پيدا کرده اند در حيطه ي تجارت بين الملل نيز تجارت الکترونيکي سهم فزاينده اي را به خود اختصاص خواهد داد (برون و همکاران ، ١٣٩٦).
تجارت الکترونيکي نه تنها باعث شده است تا مصرف کنندگان از افزايش رقابت محصولات و کالاهاي صادراتي منتفع شوند، بلکه صادر کنندگان نيز فرصت هاي بيشتري براي مشارکت در بازار جهاني پيدا کرده اند در حيطه تجارت بين الملل نيز تجارت الکترونيکي سهم فزاينده اي را به خود اختصاص خواهد داد.
در اين راستا، تجارت الکترونيکي به 1 Gregory and et al 150 عنوان يکي از مهمترين ابزارهايي است که تا حد زيادي شاخص هايي نظير افزايش کارآيي تجاري، آزادسازي و شفاف سازي اطلاعات و توسعه روابط علمي، فرهنگي و تجاري در سطح بين الملل را در راستاي جهش و توسعه صادراتي براي کشور تامين مي کند و مزاياي رقابتي وسيعي را در اختيار کشورمان قرار مي دهد.
جدول (١): آزمون آلفاي کرونباخ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} يافته هاي پژوهش با توجه به جدول (٢) آزمون کولموگروف اسميرنوف غير نرمال بودن داده هاي پژوهش را نشان داد بنابراين از آزمون رگرسيون خطي ساده جهت بررسي فرضيه هاي پژوهش استفاده شده است .
همچنين مثبت بودن عدد رگرسيون (٠٨٧٠=R) به اين معناست که رابطه مستقيمي ميان تجارت الکترونيک (متغير وابسته ) و بهبود کارايي فرايند صادرات (متغير مستقل ) وجود دارد.