Abstract:
در عرصه جاری مقوله دانش و مدیریت آن مورد توجه بوده و به دلیل اهمیت بسزای دانش به عنوان یک سرمایه نامشهود، پژوهشهای زیادی در امر مدیریت دانش انجام پذیرفته است. پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه کمتر به نقش رفتار سازمانی پرداخته است، از اینروی در این پژوهش سعی شده است مدیریت دانش سازمانی را از حیث رفتار سازمانی مورد بررسی قرار دهیم. هدف از این مقاله، توصیف و تشریح مشخصات رفتار یادگیری در گروه های کاری است که به روش پیمایشی صورت گرفت. رفتار یادگیری به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری فردی و سازمانی و نیز بعنوان بخش مهمی از مدیریت دانش در سازمان ها شرح داده شده است. این مقاله پیشنهاد می کند که مشخصات شغل )تنوع، اهمیت و هویت وظیفه( و نیز
سبک های رهبری )مردم گرا و وظیفه گرا(، نقش مثبتی در رفتار یادگیری در گروه های کاری دارند. این مطالعه در سه سازمان خدماتی دولتی؛ یعنی مراکز بهداشت و درمان سه شهر استان خراسان رضوی، در قالب دوازده تیم کاری صورت گرفته است. فرآیند یادگیری اعضای تیم با تنوع و اهمیت وظیفه و نیز سبک رهبری مردم گرا تعیین می شود. سبک رهبری وظیفه گرا اثری منفی روی فرایند یادگیری اعضای تیم دارد.
Machine summary:
تأثیر رهبری و وظیفه با رویکرد مدیریت دانش، بر رفتار یادگیری در گروههای کاری مراکز بهداشت و درمان امیر بهبودی 1 ، پرستو صلواتی 2 ، فاطمه سهرابی 3 1 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی 2 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی 3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی چکیده در عرصه جاری مقوله دانش و مدیریت آن مورد توجه بوده و به دلیل اهمیت بسزای دانش به عنوان یک سرمایه نامشهود، پژوهشهای زیادی در امر مدیریت دانش انجام پذیرفته است.
رفتار یادگیری به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری فردی و سازمانی و نیز بعنوان بخش مهمی از مدیریت دانش در سازمانها شرح داده شده است.
این مقاله پیشنهاد میکند که مشخصات شغل (تنوع، اهمیت و هویت وظیفه) و نیز سبکهای رهبری (مردمگرا و وظیفهگرا)، نقش مثبتی در رفتار یادگیری در گروههای کاری دارند.
رفتار یادیگری بعنوان بخشی جامع از فرایند یادگیری فردی و سازمانی و نیز بعنوان بخش مهمی از مدیریت دانش ارائه شده است.
سه ویژگی شغلی در مطالعه رفتار یادگیری در گروههای کاری گنجانده شدهاند: تنوع وظایف ( اینکه اعضای گروه شانس داشته باشند وظایف مختلفی را انجام دهند و از مهارتهای مختلفی استفاده کنند)، اهمیت وظایف ( این اعتقاد که کار یک گروه آثار مهمی روی دیگر بخشهای درون سازمان یا مشتریان دارد)، و هویت وظایف [9].
6. روش تحقیق در این پژوهش برای بررسی رفتار یادگیری از پرسشنامه استفاده شده است.
(2014),"Individuals learning in work teams: support to knowledge management initiatives and an important source of organizational learning", Procedia-social and behavioral sciences, 124, 178-10 185.