Abstract:
تحقیق حاضر با هدف سنجش سطوح ادراک خود عینی در کودکان پسر و نیز بررسی رابطه میان سطوح ادراک با وضعیت شغلی و میزان تحصیلات مادر انجام گرفت. بدین منظور، دانش آموزان پسر شهرستان شهریار در سه رده سنی 7 و 8 سال، 9 و10سال و 11 و 12سال از طبقه اقتصادی بالا بصورت تصادفی خوشهای انتخاب گردیده و مورد سنجش و مصاحبه با مصاحبه نیمه ساختاریافته دیمون و هارت قرار گرفتند. پس از جمع آوری پاسخها، دادهها با استفاده از مشخصههای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل شده نشان دادند که میان سطوح مختلف ادراک خودعینی با سن کودکان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد به این معنا که با افزایش سن، سطح ادراک از خود در کودکان نیز بالاتر میرود (296/0= r، 0001/0=p). همچنین نتایج پژوهش نشان دادند که سطوح تحولی ادراک خود عینی با سطح تحصیلات مادر در هیچ رده سنی رابطه معنادار ندارد. و نیز میان سطوح ادراک خود عینی و وضعیت شغلی مادران رابطه معناداری در هیچکدام از ردههای سنی کودکان یافت نشد. از این |ژوهش میتوان نتیجه گرفت که نه وضعیت شغلی و نه میزان تحصیلات مادر، نگرش نسبت به خود را در پسرانشان تعیین نمی کند.
The purpose of this study was to evaluate the level of self-understanding in male children and investigate the relationship between levels of understanding with mother’s being employed or non-employed and her education. The male students of Shahriar in three age groups of 7-8, 9-10 and 11-12 years old from high economic status family were chosen through cluster random method and they were all examined and interviewed through Damon and Hartchr('39')s semi-structured interview. After collecting the data and coding them based on the relevant instruction, the quantitative data was analyzed applying descriptive statistics, multivariate analysis of variance, The obtained results showed that there is a significant and direct relationship between different levels of self-understanding with age; that is, the level of self-understanding increases with age as well(p=0/0001, r=0/296). No meaningful relationship was found between the transformational levels of self-understanding and mother’s education. No remarkable relationship was found between the levels of self-understanding in boys and the mother’s being employed or housewife as well. So motherchr('39')s employment status and her education donchr('39')t determine attitude toward self in boys.
Machine summary:
Abstract چکيده The purpose of this study was to evaluate the level of تحقيق حاضر با هدف سنجش سطوح ادراک خود عيني در کودکان پسر و self-understanding in male children and investigate the relationship between levels of understanding with نيز بررسي رابطه ميان سطوح ادراک با وضعيت شغلي و ميزان تحصيلات mother’s being employed or non-employed and her مادر انجام گرفت .
نتايج حاصل شده نشان quantitative data was analyzed applying descriptive statistics, multivariate analysis of variance, The دادند که ميان سطوح مختلف ادراک خودعيني با سن کودکان رابطه obtained results showed that there is a significant and معنادار و مستقيم وجود دارد به اين معنا که با افزايش سن ، سطح ادراک direct relationship between different levels of self-از خود در کودکان نيز بالاتر ميرود (٠/٢٩٦= r، ٠٠٠٠١=p).
Michel 4 Meissner 5 lone 6 Harter 7 Verschueren, Doumen, Buyse 8 Romagnoli, Wall 9 Damon, hart 10 James ديمون و هارت (١٩٩١) يک الگو و مدل مکعبي از "خود" ابداع نمودند که در آن خود مفعولي و خود فاعلي در ٤ سطح مطرح ميگردند که عبارتند از: خودشناسي مقوله اي ١، سنجش مقايسه اي ٢، استلزام هاي بين فردي ٣، نظام يافتگي باورها و ارزشهاي زندگي ٤.
لذا مسئله اصلي در اين پژوهش با توجه به خلا موجود در تحقيقات در اين زمينه در کشورمان با توجه به مسائل جديد اجتماعي مانند تحصيل و اشتغال فراگير زنان ، اين است که آيا ارتباط معناداري بين سطوح تحول ادراک خود در کودکان پسر ٧ تا ١٢ ساله شهر شهريار با شاغل يا خانه دار بودن و تحصيلات مادران در سه سطح سني مختلف وجود دارد يا نه .