Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر محیط خودکنترلی حامی نیازهای روانشناختی پایه بر یادگیری حرکتی، و بررسی نقش میانجی گری انگیزش درونی بود.
روشها: 80 دانشجوی داوطلب و راست دست، پس از تقسیم تصادفی به 5 گروه 16 نفری (حامی نیاز استقلال؛ حامی نیازهای استقلال و شایستگی؛ حامی نیازهای استقلال و ارتباط؛ حامی نیازهای استقلال و شایستگی و ارتباط؛ و کنترل)، در پیشآزمون 5 کوششی تکلیف پرتابی با دست غیربرتر و چشم بسته شرکت کردند. مرحلة اکتساب شامل 10 بلوک 6 کوششی بود. سیاهة انگیزش درونی، بعد از تمرین تکمیل شد. روز بعد، آزمون یادداری 10 کوششی اجرا شد.
نتایج: نتایج نشان داد در اکتساب، گروه استقلال/شایستگی برتر بود ولی در یادداری، گروه استقلال/شایستگی/ارتباط برتر و مشابه با گروه استقلال/ارتباط بود. در انگیزش درونی و خرده مقیاس های علاقه/لذت و ادراک شایستگی، گروه استقلال/شایستگی/ارتباط برتر بود ولی در خرده مقیاس تلاش/اهمیت، گروه استقلال/شایستگی/ارتباط برتر و مشابه با گروه های استقلال/شایستگی، و استقلال/ارتباط بود. نقش میانجی گری انگیزش درونی تایید شد (05/0>p). نتیجه گیری: توجه به نیازهای روانشناختی پایه، یادگیری حرکتی خودکنترلی و انگیزش درونی را بهبود می بخشد. بنابراین حمایت همزمان از هر سه نیاز پایه، به مربیان ورزش و تمرین، و درمانگران توصیه می شود.
Purpose: The aim of this study was to determine the effect of self-controlled environment, supporting basic psychological needs on motor learning, and to investigate the mediating role of intrinsic motivation.
Methods: 80 right-handed veterinary medicine students of Science & Research branch of Islamic Azad University in Tehran volunteers, after random division into 5 groups of 16 (Autonomy need support; Autonomy & Competence needs support; Autonomy & Relatedness needs support; Autonomy & Competence & Relatedness needs support; Control), participated in Pre-test of 5 trials, Acquisition phase of 60 trails, and Retention test of 10 trails (the following day), in which scores and errors of blindfolded throwing with non-dominant hand were recorded. The Intrinsic Motivation Inventory was completed after exercise. The analysis of data performed via Two-Way Repeated Measures ANOVA, One-Way ANOVA, and PROCESS macro.
Results: The results showed that in acquisition, Autonomy&Competence group was superior (p<0/001), but in the retention, Autonomy&Competence&Relatedness group was superior and similar to Autonomy & Relatedness group (p<0/001). In Intrinsic Motivation and subscales of Interest/Enjoyment and Perceived Competence, Autonomy&Competence&Relatedness group was superior (p<0/001), though in subscale of Effort/Importance, Autonomy&Competence&Relatedness group was superior and similar to Autonomy&Competence and Autonomy&Relatedness groups (p<0/001). The mediating role of Intrinsic Motivation was confirmed (p<0.05).