Abstract:
در دنیای امروز که رسانه های ارتباط جمعی به شکل های مختلفی زندگی انسان را احاطه کرده و افکار او را جهت دهی می کنند، فضای جدیدی در مباحث مربوط به دین و ارتباط آن با رسانه به وجود آمده است که از یک طرف راه را برای تبلیغ معارف دینی و بالا بردن سطح آموزش های دینی هموارتر نموده و حرکت به سوی برنامه های نوین تبلیغی را نوید می دهد؛ اما از سوی دیگر، بستر فراگیری را در اختیار دشمنان دین و شبهه افکنان قرار می دهد. در این میان و برای اینکه رسانه های مختلف- به ویژه اینترنت- بتوانند توان بالایی در این عرصه داشته باشند؛ نیاز به مدیریتی کارآمد در این عرصه خودنمایی می کند. مدیریت رسانه بر دو پایه اساسی مدیریت مطلوب سازمان رسانه ای و مدیریت محتوای رسانه ای استوار است؛ فضای مجازی نیز به عنوان یک رسانه بسیار گسترده و در دسترس ظرفیت بالایی در تبلیغ و آموزش معارف دینی دارد، که برای تحقق هر چه بیشتر چنین ظرفیتی نیاز به راهکارهای عملی در بخش مدیریت رسانه است. برای تولید یک بسته تبلیغی یا آموزشی و ارائه و کسب موفقیت در ارائه آن که جلب اعتماد مخاطب و تأثیرگذاری در افکار اوست، عوامل متعددی دخیل هستند؛ از جمله افراد، ابزارها و روشها که با هماهنگی و پویایی بیشتر هر کدام از این بخش ها می توان به یک رسانه جذاب، پرمخاطب و تأثیرگذار رسید. بنابراین، بسته تهیه شده برای تبلیغ یا آموزش در فضای مجازی باید جذاب باشد؛ برای جذاب شدن آن نیز لازم است به مؤلفه هایی همچون نیاز مخاطب و سرگرمی و چگونگی طراحی توجه کرد؛ همچنین این بسته باید در تمام ابزارهای معمول دریافت کننده اینترنت قابل دسترسی باشد. در این پژوهش سعی شده با استفاده از اصول مدیریت رسانه و چشم پوشی از برخی مباحث تئوری، راهکارهای عملی برای رسیدن به یک رسانه جذاب، پرمخاطب و تأثیرگذار ارائه شود.
In today's world where the mass media surrounds human life in various ways and directs his thoughts, a new space has emerged in the discussion of religion and its relationship with the media, which on the one hand paves the way for propaganda. Religious education and raising the level of religious education will make it smoother and promise to move towards new propaganda programs; But on the other hand, it provides a pervasive platform for the enemies of religion and skeptics.
In the meantime, and so that various media - especially the Internet - can have high power in this area; The need for efficient management in this area is evident.
Media management is based on two basic foundations: optimal management of the media organization and media content management; Cyberspace, as a very wide and accessible medium, has a high capacity in propagating and teaching religious teachings, which requires practical solutions in the field of media management to realize such a capacity as much as possible.
There are several factors involved in producing a promotional or educational package and presenting and succeeding in presenting it, which is to gain the audience's trust and influence in his thoughts; Including people, tools and methods that with more coordination and dynamism of each of these sections can be achieved an attractive, popular and effective medium.
Therefore, the package prepared for advertising or training in cyberspace should be attractive; To make it attractive, it is necessary to pay attention to components such as the needs of the audience and entertainment and how to design; This package should also be available on all common Internet receiving devices.
In this research, using the principles of media management and ignoring some theoretical issues, practical solutions to achieve an attractive, popular and effective media are presented.
Machine summary:
- ترابط دین و رسانه در رابطه با ارتباط دین و رسانه دیدگاههای متعددی مطرح شده است- بهویژه بعد از عصر روشنگری 4 در غرب و افزایش تفکرات الحادی در میان صاحبنظران- این نظریه رشد پیدا کرد، که دین- صرفاً- ساخته ذهن بشر بوده و منشأ ماورائی ندارد؛ چالشی که در آن دوره به وجود آمد و اکنون نیز در میان برخی رواج دارد، طرح پرسش زیر است: - Management of the Media Organization Management of the Media Content Religious Media Management Age of Enlightenment آیا در دوران مدرنیته 1 همراه با رشد فناوری و پیدایش رسانههای نو میتوان همچنان دیندار ماند و پیرو سلوک دینی بود یا اینکه این مقولهای مربوط به قبل از مدرنیته و جهالت و تاریکی است که انسان در آن بهسر میبرد؟ البته پاسخ به این سؤال و سؤالهای مشابه آن فراتر از اهداف این پژوهش است؛ اما با اندک تأملی در تاریخ دین و روش و منش مروجین آنها میتوان دریافت- در طول تاریخ- ادیان الهی برای ترویج معارف خود در میان مردم از روشها و ابزارهای متناسب با سطح آنها بهره بردهاند.
در صورتی که دیدگاه اخیر مورد قبول واقع شود، بسیاری از ساز و کارهای کنونی رسانهها- بهویژه رسانههای دینی- نیاز بهتغییر جدی خواهد داشت؛ اما با فرض مخاطب یا کاربر دانستن آنها دو رویکرد اصلی در روش تبلیغ و آموزش در فضای مجازی وجود دارد که در ادامه تبیین میشود: - روش آگاهیبخشی آدمی موجودی انتخابگر، پردازش کننده اطلاعات و برخوردار از عقل سلیم است؛ لذا تأثیر رسانه بر او محدود است، زیرا بر اساس تجارب گذشته و نظام باورهای خود تصمیم میگیرد که خود را در معرض چه نوع اطلاعاتی قرار دهد؛ به همین دلیل رسانهای را برمیگزیند که پیامها و اطلاعات منتشره از طریق آن با نظام باورهای او همخوانی داشته باشد.