Abstract:
دین مبین اسلام، آیینی جهانی و جاودانه است و به منظور تبیین و تنظیم رابطه بین خدا، انسان و جهان نازل شده است؛ چنین دینی برای تحقق ویژگی هایی که از خاتمیت آن برخاسته، ماهیتاً باید تبلیغی نیز باشد و از همه ظرفیت ها برای گسترش خود بهره ببرد تا مفاهیم و پیامدهای آسمانی آن به همه انسان ها- برای همیشه و در همه جا- برسد. با توجه به اهمیت تبلیغ دین در دنیای امروز، از هر نوع امکانات و ابزار مدرن می توان در راستای تبلیغ استفاده کرد که یکی از این امکانات، فضای مجازی است؛ چه اینکه اهمیت تبلیغ دین در فضای مجازی به مراتب بیشتر از رسانه منبر و در فضای مسجد است؛ چرا که از مزایای این نوع تبلیغ، دسترسی سریع و آسان، هزینه پایین و بازدهی سریع و بالا نسبت به سایر روش های تبلیغ است. از طرف دیگر، در حکومت اسلامی برای نهاد دین، سه نقش اساسی- تحقیق، تبلیغ و تحقق دین- متصور شده است که ایجاد فضای سالم برای پرداختن به این نقش ها از مهمترین وظایف حوزه های علمیه است که برای تحقق این امر لازم است به سوی ایجاد رسانه های دینی متعدد و متکثر حرکت کرد و از ظرفیت ویژه این ابزارها در جهت گسترش ارزش های الهی بهره برد. در این میان، تلاش سازمان های وابسته مثل سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه و دانشگاه را نمی توان انکار کرد؛ اما این مهم نیاز به توجهات ویژه و گسترده تری دارد؛ لذا فرهنگ سازی مناسبی میان همه سطوح همچون حوزه های علمیه، دانشگاه ها و کسانی که دغدغه اسلامی و انقلابی دارند، لازم است. به نظر می رسد در این زمینه، مراجع عظام تقلید و علمای اسلام می توانند گرد هم آیند تا پس از گفتگو، مسیر را شناسایی نموده و با تشکیل مجموعه های اندیشه ورز در حوزه های علمیه و دانشگاه ها و سایر نهادها حمایت مادی و معنوی خود را اعلام کنند؛ مطلبی که در این پژوهش تلاش شد با رویکرد توصیفی و تحلیلی به بررسی ابعاد آن پرداخته شود.
The religion of Islam is a universal and eternal religion and was revealed to explain and regulate the relationship between God, man and the world; Such a religion, in order to realize the characteristics that arose from its finality, must by nature also be propagandistic and use all its capacities to spread it so that its heavenly concepts and consequences reach all human beings - forever and everywhere.
Due to the importance of propagating religion in today's world, any kind of modern facilities and tools can be used for propaganda, one of which is cyberspace; What is more, the importance of propagating religion in cyberspace is far more than the media in the pulpit and in the mosque;
On the other hand, in the Islamic government for the institution of religion, three basic roles - research, propaganda and realization of religion - are considered that creating a healthy environment to address these roles is one of the most important tasks of seminaries. He moved towards the creation of numerous and diverse religious media and used the special capacity of these tools to spread divine values.
In the meantime, the efforts of affiliated organizations such as the Islamic Propaganda Organization and the seminary and the university can not be denied; But this requires special and broader attention; Therefore, it is necessary to create a proper culture between all levels, such as seminaries, universities, and those who have Islamic and revolutionary concerns.
It seems that in this regard, the great authorities of imitation and Islamic scholars can come together to identify the path after dialogue and form their own material and spiritual support by forming think tanks in seminaries, universities and other institutions. The content of this study was tried to be studied with a descriptive and analytical approach.
Machine summary:
توصیف و تحلیل وضعیت موجود آموزش دینی در فضای مجازی نویسندگان: طیبه قاسمی ورجانی 1 ، دکتر علیرضا ابراهیمی 2 دریافت: 03/04/1396 پذیرش: 15/05/1396 چکیده پایین و بازدهی سریع و بالا دین مبین اسلام، آیینی جهانی و جاودانه است و به منظور تبیین و تنظیم رابطه بین خدا، انسان و جهان نازل شده است؛ چنین دینی برای تحقق ویژگیهایی که از خاتمیت آن برخاسته، ماهیتاً باید تبلیغی نیز باشد و از همه ظرفیتها برای گسترش خود بهره ببرد تا مفاهیم و پیامدهای آسمانی آن به همه انسانها- برای همیشه و در همه جا- برسد.
از طرف دیگر، در حکومت اسلامی برای نهاد دین، سه نقش اساسی- تحقیق، تبلیغ و تحقق دین- متصور شده است که ایجاد فضای سالم برای پرداختن به این نقشها از مهمترین وظایف حوزههای علمیه است که برای تحقق این امر لازم است به سوی ایجاد رسانههای دینی متعدد و متکثر حرکت کرد و از ظرفیت ویژه این ابزارها در جهت گسترش ارزشهای الهی بهره برد.
پرسشهایی که اینجا مطرح میشود اینکه: - منظور توانمندی هر ملت و فرهنگ چیست؟ - جبهه دشمن چه تغییراتی پیدا کرده است؟ - در جهاد فرهنگی، ابزارها و شیوه مبارزه چیست؟ - چگونه باید خود را به درجهای از توانمندی تبلیغی رسانید که موجب ارهاب دشمنان فرهنگ اسلام ناب شود؟ - آیا قدرت رسانهها به عنوان یکی از مهمترین مصادیق توانمندی دشمن در جبهه فرهنگی به شمار میرود؟ سیره پیامبر اعظم9 و ائمه اطهار: گویای این حقیقت است که ایشان نیز برای ترویج دین اسلام و تعمیم ارزشهای الهی از تمام ابزارها، قالبها و شیوههای تبلیغی در چارچوب دستورات شرع مقدس بهره گرفته و از ارتباطات گفتاری، نوشتاری و حتی دیداری- به خوبی- استفاده کردهاند.