Abstract:
فضای مجازی از منظر روانشناسی دارای دو بعد مثبت و منفی است که ابعاد مثبت آن شامل انعطاف پذیری موقت، فضای نامحدود، سرعت تبادل اطلاعات، کثرت جوامع، ارتباط نوشتاری، افزایش توانایی ثبت و ضبط، سرگرمی، تقویت نیرو و توان انسانی، مساوات و برابری، کاهش آنچه که اصطلاحا به آن اثر هاله ای گفته می شود، میباشد؛ در حالی که ابعاد منفی آن عبارت است از تفسیرهای نادرستی که ناشی از کمبود یکپارچگی حسی است، فیلتر کردن یا جذب اطلاعات، ناامیدی های ناشی از نواقص فنی، بازتعریف مشخصات هویتی، زورگیری مجازی، تخریبهای رفتاری و اعتیاد سایبری؛ البته برخی از ابعاد نیز میتوانند هم مثبت باشند و هم منفی؛ مثل گمنامی، آموزش از دور و جهانی سازی روانشناسانه آنلاین که همگی این مباحث در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند.
This paper shows that cyberspace has both positive and negative aspects from a psychological point of view. The positive aspects are, temporal flexibility, no limitation of space, the speed of exchanging information, social multiplicity, textual communication, recording ability, entertainment, the empowerment of human potential, equality, and the diminution of the so-called halo effect. Whereas, the negative aspects are, misinterpretations caused by a lack of sensual integration, the filtering or absorbing of information, frustration caused by technical difficulties, the redefining of identity, cyberstalking, behavioural disinhibition, and cyber addiction. Some aspects can be both positive and negative such as, anonymyty, distance learning and online psychosocial-globalization.
Machine summary:
ابعاد روانشناختی فضای مجازی 1 نویسنده: دکتر ماجا زيوکو 2 مترجم: مهدی نصرتی 3 دریافت: 12/05/1396 پذیرش: 19/05/1396 چکیده فضای مجازی از منظر روانشناسی دارای دو بعد مثبت و منفی است که ابعاد مثبت آن شامل انعطافپذیری موقت، فضای نامحدود، سرعت تبادل اطلاعات، کثرت جوامع، ارتباط نوشتاری، افزایش توانایی ثبت و ضبط، سرگرمی، تقویت نیرو و توان انسانی، مساوات و برابری، کاهش آنچه که اصطلاحاً به آن اثر هالهای گفته میشود، میباشد؛ در حالی که ابعاد منفی آن عبارت است از تفسیرهای نادرستی که ناشی از کمبود یکپارچگی حسی است، فیلتر کردن یا جذب اطلاعات، ناامیدیهای ناشی از نواقص فنی، بازتعریف مشخصات هویتی، زورگیری مجازی، تخریبهای رفتاری و اعتیاد سایبری؛ البته برخی از ابعاد نیز میتوانند هم مثبت باشند و هم منفی؛ مثل گمنامی، آموزش از دور و جهانیسازی روانشناسانه آنلاین که همگی این مباحث در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند.
7. سرگرمی اینترنت در قالب فیلمها، بازیهای ویدیویی، موسیقی، کتب آنلاین، مجلات و گفتگوهای آنلاین به مردم سرگرمی ارائه میدهد؛ از این رو اینترنت یک منبع سرگرمی برای میلیونها نفر در سراسر جهان شده است، زیرا ارائه دهنده انواع بسیاری از سرگرمیهای قابل دسترس و ارزان است؛ البته سرگرمی گاهی میتواند ابعاد منفی و مخربی نیز داشته باشد، مثل بازیهای ویدیویی که ممکن است باعث تقویت خشونت و پرخاشگری و ترس گردد.
على كاتب أو كتّاب المقال إرسال أبحاثهم إلى معاونية البحث والإنتاج العلمي في جامعة المصطفى9 المفتوحة عبر هذا العنوان: “research@mou.