Abstract:
مقاله حاضر از نوع مروری- کتابخانه است که با جستوجو در منابع مختلف به رشته تحریر در آمده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه رهبری کاریزماتیک بر دستاوردهای تحصیلی دانش آموزان است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که مدیرانی که از سبک رهبری کاریزماتیک استفاده می کنند از طریق جلب احترام، اعتماد و تعهد در دانش آموزان خود قادرند تا در آنان نفوذ کنند و به این ترتیب در دانش آموزان خود تلاش موردنیاز را برای رسیدن به سطوح بهینه عملکرد برانگیزانند. بنابراین سبک رهبری کاریزماتیک اثر معناداری بر دستاوردهای تحصیلی دانش آموزان دارد.
Machine summary:
واژههاي كليدي: رهبری کاریزماتیک، دستاوردهای تحصیلی، دانش آموزان مقدمه آموزش و پرورش در هر کشوری یکی از مهم ترین نهادهای موردتوجه است که نقش انکارناپذیری در روند توسعه ی جوامع بر عهده دارد و از مدارس به عنوان نهادی متفکر، آگاه و نوآور در جامعه، انتظار می رود که با انجام وظایف و رسالت های خود در سه زمینه آموزش، پژوهش و عرضه خدمات علمی و اجتماعی بتواند گام های مؤثرتری در تحقق آرمان های جامعه بردارد و همواره کشور را به سمت پیشرفت رهنمون سازد )بازرگان، فتح آبادی و عین اللهی،1380).
سبک رهبری کاریزماتیک با ویژگی های تأکید بر رفتار نمادین رهبر؛ پیام های الهام بخش و رؤیایی؛ ارتباطات غیرکلامی؛ گرایش به ارزش های ایدئولوژیک، تحریک فکری پیروان توسط رهبر؛ ایجاد تغییر در پیروان خود به واسطه تغییر در اهداف، ارزش ها، نیازها، عقاید و آرزوهای زیردستان شناخته شده است که می تواند با توجه به شرایط و اقتضائات متغیر محیط کنونی، سازمان آموزش وپرورش را در راستای تحقق مطلوبیت های اساسی(چشم انداز، ارزش، رسالت، اهداف و ...
ازجمله تأثیرات شگرف رفتار رهبران کاریزماتیک، ایجاد تغییرات مطلوب در عملکرد فردی و سازمانی است، به نظر می رسد رهبری کاریزماتیک که از ثبات لازم برخوردار بوده و توان تأثیرگذاری در فرهنگ و ساختار سازمان را داشته باشد، به جهت داشتن ویژگی های تأثیرگذاری همچون الهام بخشی و امیدآفرینی و معنا بخشی به زندگی کاری منابع انسانی تحت نظارت و مسئولیت خود، می تواند آنان را از آسیب های مخرب و جبران ناپذیر مصون نگه داشته و موجبات تعالی، پیشرفت و بهبود عملکرد شغلی آنها را فراهم آورند )تسلیمی، بازرگان، موسی خانی و الوداری،1390).