Abstract:
هدف: شناخت ابعاد بازارگرایی راهبردی در صنایعی که شدت رقابت در آنها زیاد بوده و مشتریان دارای نیازها و خواستههای متفاوت و متنوع هستند اهمیت بسیار زیادی دارد. کسب اطلاعات و دانش بازار و پاسخگویی براساس آن، فلسفه وجودی بازارگرایی است. هدف اصلی این پژوهش، مفهومپردازی بازارگرایی راهبردی و رابطه آن با عملکرد در صنعت بیمه ایران است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران 16681 نمایندگی دولتی و خصوصی بیمه در استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و خوزستان تشکیل میدهند که از میان آنها با استفاده از فرمول نمونهگیری در جامعه محدود و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای به حجم 300 نمایندگی انتخاب گردیده است. دادههای حاصل از پرسشنامهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS18 به منظور آزمون فرضیههای پژوهش تحلیل گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بازارگرایی راهبردی بر عملکرد مالی و غیرمالی صنعت بیمه ایران تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ نقش واسطه عملکرد غیرمالی در رابطه بازارگرایی با عملکرد مالی نیز تأیید گردید. نتیجهگیری: گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مشتریان و رقبا و سپس طراحی یک راهبرد بازارگرا متناسب با فرصتها و تهدیدهای محیطی در جهت پاسخگویی به آنها و فراهم نمودن زیرساختهای فرایندی، سیستمی و رفتاری جهت پیادهسازی این راهبرد به طور مستقیم، شاخصهای مالی و غیر مالی در صنعت بیمه ایران را بهبود میدهد. طبقهبندی موضوعیJEL: M31، G22، L25
Purpose: Understanding the dimensions of strategic market orientation is crucial in industries where competition is high and customers have different needs and wants. Gaining market knowledge and accountability is the existential philosophy of market orientation.The main purpose of this study is to conceptualize strategic market orientation and its relationship with performance in the Iranian insurance industry. Methodology: This research is applied and descriptive survey. The study population is 16681 managers of public and private insurance agencies in the provinces of Tehran, Khorasan-e- Razavi, Isfahan, Fars, Azerbaijan-e-sharghi and Khuzestan. The sample was 300 agencies by using the formula in the limited sampling and stratified random sampling was selected. Data gathered from the questionnaires analyzed through structural equation modeling using AMOS18 to test hypotheses of research. Validity of the questionnair through content and construct validity and reliability of the research through Cronbach's alpha coefficient were confirmed. Findings: The results showed that strategic market orientation has positive impact on financial and non-financial performance of insurance industry. The mediating role of non-financial between strategic market orientation and financial performance was confirmed. Conclusion: Gathering and analyzing customer and competitor information and then designing a market-oriented strategy tailored to meet environmental opportunities and threats and providing process, system, and behavioral infrastructure to implement this strategy directly Improves financial and non-financial indicators in the Iranian insurance industry. JEL-Classification: M31، G22، L25
Machine summary:
Walker & Mullins 6۳ بیمه در ایران و همچنین فرصت ها و تهدیدهای محیطی نشان میدهد که همه مقدمات لازم برای حاکمیت بازارگرایی راهبردی در این صنعت بیش از گذشته فراهم شده است و ضرورت دارد تا فعالان ، متولیان امر و همچنین اندیشمندان و صاحب نظران دانشگاهی ابعاد مختلف بازارگرایی را در این صنعت ترسیم نمایند.
٢) همانطور که در برنامه تحول صنعت بیمه کشور اشاره شده است ، الزام بیمه مرکزی به تقویت ساختار غیردولتی این صنعت ، لزوم مشتریمداری و تأکید بر افزایش رضایت مندی استفاده کنندگان از خدمات بیمه ای و همچنین سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و طراحی محصولات جدید بیمه ای، از مواردی است که ضرورت بازارگرایی را برای شرکت های بیمه با توجه به سیاست های دولتی فوق اجتناب ناپذیر میسازد.
٥. جمع بندی و پیشنهادها در این پژوهش ، سه شاخص نرخ بازده داراییها، رشد فروش و سهم بازار به عنوان شاخص های عملکرد مالی نمایندگیهای بیمه در نظر گرفته شد و تأثیر بازارگرایی راهبردی بر آن ها مورد آزمون قرار گرفت .
نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بازارگرایی راهبردی بر عملکرد مالی صنعت بیمه ایران تأثیر مثبت و معنیدار دارد.
در این پژوهش ، سه شاخص تعهد سازمانی کارکنان ، روحیه همبستگی بین آنان و رضایتمندی مشتریان به عنوان شاخص های عملکرد غیر مالی در نظر گرفته شد و تاثیر بازارگرایی راهبردی بر آن ها مورد آزمون قرار گرفت .
نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بازارگرایی راهبردی به طور کلی بر عملکرد غیرمالی صنعت بیمه ایران تأثیر مثبت و معنیدار دارد.